Färska löv?

Har slut på torkade löv och plockade i går färska eklöv som nu ligger på “soltork”.
Kom precis på att det kanske inte blir detsamma med färska löv… Någon som provat att torka färska löv?

Jag testade soltorka färsk al, minns inte om det var gråal eller klibbal.
Hos mig gick det inte hem, men torkad färsk ek kanske funkar bättre?

Får hoppas på det. :slight_smile: Bara på 1 dygn så har de iaf skrumpnat till rejält.

Jag plockar gröna eklöv som jag förväller det går hem, jag har testat av det mesta, det funkar med förvällda maskrosblad, körsbärslöv, allöv med nu sist testade jag förvälld kirskål som också verkar funka :slight_smile:

Låter ju skitbra! Tack! :slight_smile:
Hur många gånger förväller du dom?

En gång bara och inte mer än en minut, nästa jag ska prova är svartvinbärsblad :slight_smile:

Jag provade med färska kvistar av klibbal det blev för mycket av det goda karet kollapsade.
Torkade däremot helt ok tror att en hel del skadliga ämnen bryts ner vid torkning.
Kör nästan bara med torkade nedfallna valnötslöv skall torka hela nässlor också (dags nu).

Mina eklöv är snustorra nu, men eftersom de är gröna så fegar jag ur och vågar inte stoppa ner nån i karet. :mrgreen:
Nässlor innehåller ju en hel del järn, jag som både kör med PMDD och har järnrikt vatten vågar mig inte på det.
Men till mig själv och gojan så torkar vi en hel del nässlor. Supernyttigt! :thumbs:

Tycker det är synd att man inte använder mer av det som är gratis i naturen. För att tillgodose sig kalcium så finns det gott om både kirskål och våtarv som man kan blanda i salladen. Helt obesprutat är det med. :slight_smile: Och kirskål och våtarv hittar du ute från mars/april - oktober/november.

Jag köper kelpmjöl och har det som foder till räklingar massor av nyttigt till räkor i det,
kelp har dock brist på svavel-haltiga proteiner så någon form av kål tex. broccoli är bra att komplettera med.

Har alltid nässelsoppa 1-2 ggr på våren med delade kokta ägg och stekt bacon (soppan gärna kryddad med riven muskotnöt).

När det gäller torkade löv så är gröna näringsrikast.

Du behöver ju bara stoppa ner dem i en kastrull först och förvälla dem snabbt så går det ju;)

Ja vist finns det massor man kan använda i naturen även till sej själv:D