Färg på botten - Aquaclay

Jag kör med aquaclay i mitt 720liters. Fungerar ypperligt hittills kanske beroende på att den är kombinerad med en värmekabel så att det uppstår en cirkulation.

Nu ska jag starta upp 4 st 36 liters och 4 st 12 liters och tänkte ha Åleds bottenfilter i 36:orna samt aquaclay ovanpå. Aquaclay fungerar ju mer som filter än som näringssubstrat. Någon som har erfarenhet av denna kombination eller har kört med aquaclay till RCS/CR i små kar.

En del djur anpassar ju sina färger efter omgivningen och då kanske det inte är så tokigt att ha en röd botten även om den täcks med mossa senare. Gäller detta även för räkorna?
Vad är era erfarenheter av olika färger på bottenmaterialet. Någon färg som får räkorna att visa sig mer eller tvärtom?

Har haft ett 28l med babaulti utan filter i några månader, substratet är aquaclay. Funkar kanon. Dom förökar sig som kaniner.

Lysande! Det är sådana svar jag vill ha :wink:

Härligt, du ser ju på avataren min. Kan verkligen rekommendera Aquaclay. Köpte 50l på Södermalms akvarieaffär.

Hehe… såg inte avataren. Får väl skaffa en egen så småningom. Funderat på bottenfilter? Jag går i väntans tider efter mina 36liters nu.

Köpte samma volym där med. Funderar på 50liter till men det är ju det där med transporten…

Härlig butik om man letar efter små fiskkompisar till räkorna dessutom.

Ja väldigt bra butik. Nä, funderade på bottenfilter tidigare, men jag la ner den tanken. Ska sälja iväg 28l nu. Har precis startat upp ett Lido 100 med Aquaclay.

Hej!

Jag har funderat på att skaffa något sådant till mina små akvarium men jag vet ej vart jag kan köpa det ( bor vid Malmö ).
Kan någon säga upskattningsvis vad det kostar?

M.V.H Linus

På Södermalms akvarieaffär kostar 10 liter 150 sek och 50 liter 500 sek (iallafall sist jag kollade)
Vet ingen annan i Sverige som har aquaclay. Borde finnas på nätet.

Visserligen väger det inte lika mycket som vanligt grus, men fraken lär går loss på ganska mycket tror jag.

Ja, bäst är nog om man känner någon som ska åka från Stockholm med bil och som kan köpa en säck. Ring och prata med Janne Wester på Södermalm så kanske han kan föreslå något.
Ska du testa med bottenfilter, Linus?

Ja det skulle ju varit bra om man kände någon som skulle köra upp dit men eftersom man nästan bara känner folk som bor runt malmö så blir det lite svårt (Det ät ju inte så vanligt att vi här nere drar till huvudstaden) :stuck_out_tongue:

Jag får leta vidare kanske akvarietjänst i malmö har dom är ju trots allt 3:e generationens akvariebutik så dom bör ju ha kontakter. (hoppas jag)

Jag vet ej om jag ska köra med bottenfilter JensJ jag har ju inte så hemma på det det blir väl ett hang-on filter från RedSea precis lagom för mina 12L akvarium. :slight_smile:

M.V.H Linus

I små akvarier har jag kört både hemmagjorda och köpta oxidatorer med ett suveränt resultat. Förutsätter att du vill hålla på med väteperoxid iofs :wink:

Vad är väteperoxid? :S

Jag är inte den bästa på akvarium men försöker bli bättre.
Hur fungerar ett bottenfilter?
Hur gör man oxidatorer själv?

M.V.H Linus

Hej Linus
Bottenfilter är en perforerad platta som ligger under gruset. Denna kopplas till en pump eller utströmmarsten som drar vattnet genom gruset (ett pumphuvud kan även användas till att trycka vattnet genom gruset). Gruset får då fungera som filtrermedia. Botten filter är omdiskuterade ocg många anser dem vara förkastliga. Vad de sedan glömmer är att berätta i vilket sammanhang de anser dem dåliga (fiskarter, bottenmaterial, storlek etc.)
Då aquaclay är tänkt att fungera som filter tänkte jag att bottenfilter kan vara intressant att pröva.

Väteperoxid har kemiska formeln H2O2 och är kraftigt oxiderande. Används i svaga koncentrationer som sårtvätt. Använd 3-6%ig i en oxydator

Oxydator (eller oxidator): Istället för att skriva allt själv så plankar jag dit en länk :wink: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=59&site=1 . Några ändringar jag kör med jmf artikeln är:

1. Ett enda mycket litet nålstick i mina oxydatorer
  2. Jag använder mycket små blyhagel isf silver. Ytan på metallen avgör hur mycket väteperoxid som oxideras.
  3. 4.5%-ig väteperoxid isf 6-8%

Vad som kanske inte framgår så tydligt (eller också läste jag slarvigt) är att hålen ska vara vända neråt. Väteperoxiden spjälkas och syrgasen flyter upp inuti burken. Volymen ökar och så också trycket i burken vilket kommer att innebära att väteperoxid sakta pressas ut i ditt akvarium och DÄR gör den nytta genom att reagera med nitrit bl.a.

Kan rekommendera Söchtings mini-oxydator till små akvarier.
Planen är dock att skriva en egen artikel om några tekniktips framöver men det finns ju så mycket planer…
Du kan även läsa om oxydatorer i “Ciklidboken”(Rekommenderas)

Jag på länken och gillade inte riktigt det sista. :stuck_out_tongue:

M.V.H Linus

Med lite vanlig försiktighet är det helt OK. jag köper 17.5%ig i färghandeln (1liter) och späder med 4liter Biltema batterivatten. Det ger 5liter 3.5% H2O2 för under 100-lappen.

Glöm inte att H2O2 måste förvaras mörkt då den spjälkas även av ljus