færgløsa red cherry !!!

køpte RCS før nåt år sedan 15 stk, dom førsta 7-8 månader gick jættebra,men dom sista 4 månader har dom tappat færgen totalt… vuxna honor med ægg ær totalt færgløsa,enda færgen dom har ær den gula ægg sæcken,i mit 54 liters kar har jag ca 100-150 stk alla ær næstan færg løsa eller med enormt lite rød i sig, av foder jag ger mina ær frysta røda mygglarver,algae waffers,tetra plecomin,grøna ærtor,kokta rækor,vattenbyte en gång i veckan
vad har hænt,ær det inavel,korsningar ??? skal sæga att det ær dom enda rækorna jag har av den slags i akvariet,mina andra rækor hummelbi,CRS,CBS, men dom kommer inte i kontakt med mina RCS… ær det någon som haft liknande problem???

mvh johnny

Brukar du mäta nitrat/nitrit halter å så? Det kan vara en förändring i vattenkemin som gör att räkorna tappar färg.

Nitrat 8
nitrit 0.0
ph 6.8 till 7.0 beroende på vattenbyte

kan det ha inverkan att jag bytte från mangrove røtter till redmor røtter?
av væxter har jag willow-lever-java-riccia mossor æven javaormbunke dom storm trivs trots 0 gødsling. jag kør mæsk på dom stora karen men inte på mina små,så det borde inte ha inverkan

filter kør jag hamburg filter matten med power head som ær nerdrosslat

mvh
johnny

http://www.rejesite.dk/forum/viewtopic.php?t=620

har haft den uppe på den danska rækforum men inga kval. svar førlåt dom dårliga billderna men hoppas ni kan se det någonlunda
mvh
johnny

Har samma problem med mina hanar. ska lägga upp bild sen.

Hanar går nog inte göra så mycket åt. De brukar vara rätt så färglösa.

mina hannar har altid varit færgløsa tenkare,æven den andra kolonien jag har av red cherry ær hannarna færgløsa och dær færgar honorna fullt ut,nja det kanske ær nån korsning då!!!

mvh
johnny

skickade 10 rækor av ovanstående stam av RCS,till tyskland før nån vecka sedan och fick svaret att det var RCS som i viss mån høll på att utfærgas till vildfærgen av RCS,som odlare normalt sållar bort, rætt coolt tycker jag
mvh
johnny

Jag har däremot läst en artikel som säger att det är en myt att de sakta går tillbaka till vildformen.

Länk till artikeln:
http://www.petshrimp.com/articles/redch … pmyth.html

hej johnny
mina ær ju inte bruna, men nærmast gennomskinliga med en gul rand ner av ryggen,20 % blir med svag rød færg,killen jag skickade till menade att møjligheten var att personen jag køpte dom av hadde dom eller har haft dom med gula eller pearl,ja, det verkar som gåtan aldrig blir løst :slight_smile:
mvh
johnny

Jag skulle nog också misstänka att de inte är helt renblodiga körsbärs.

Jag gissar också på att de inte är rena körsbär i din grupp. Jag har en grupp körsbär, köpte 10 st för ett par år sedan och har väldigt många nu. Jag har inte köpt till något “nytt blod” överhuvudtaget men dom håller sig väldigt vackra fortfarande. Honorna blir enormt röda ju äldre de blir. Hanarna har knappt någon färg, men det har dom aldrig haft.