Ett första försök...

Har gjort ett första försök att göra ett par räkhotell…

Har inte satt dem i karet än men det skall ske nästa vecka med lite ny mossa…

Och ett par nya rötter…

Kan de funka tror ni?? :smiley: :?:

Med lite mossa på dom där så tror jag det kan bli skitsnyggt !! =)

//Johan

Ser bra ut.

Jag tror det…

Är det någon speciell mossa som funkar bäst?

Eller är det bara att välja efter tycke och smak…

Funderar på Stringy…eller Peacock…då jag har lite av varje…

stringy växer inte fast! tyvärr

Var kan jag hitta den info`n om vilka som växer fast och vilka jag måste binda fast??

fråga någon som vet! tex på plantswap.se

Snor tråden lite och frågar lite om hotell.
Måste man ha nån special rör eller funkar vanliga pvc rör ? typ el rör?
Och för att sammanfoga dom, funkar vanligt silikon? (av akvarie typ förstås)
Ska rören vara “pluggade” eller ska dom kunna knalla rakt igenom?

CatsWhisker , hur har du fäst stenarna ?

mvh J.M

Jag använde till dessa vanligt VP rör i två tjocklekar och har satt dem samman med vanligt transparent silikon.
Jag tog sedan silikon och i strängar på rören och smetade ut detta med en blöt fingertopp…

För att sedan rulla dem på ett fat med stenarna på…

Jag pluggade inte mina…då jag ville se om det var räkor i dem eller inte…
Efter ett tag tog jag upp ena och pluggade två av rören…
För räkorna spelade detta mindre roll…men mina ancistrusar blev mycket glada och detta blev kärlek och lek i rören…de trivdes bättre med pluggade rör.

Har sedan efter detta klätt in det ena hotellet med mossa genom att linda tråd runt det… och detta gillar speciellt de mindre räkorna då de har både mat och husrum i närheten…

Snyggt.
Jag skulle inte ha nån mossa på den, den är fin som den är.
Peacock fäster inte häller.

skit tuffa!!! :lol:

Ja dom var snygga, får fixa till några själv när jag har tid :smiley: :smiley: :smiley: !!!
Tror jag lägger lite grus på kanterna runt hålen också faktiskt, då synns inte rörändarna :smiley: :smiley: !!!
Vad har du för grus, det ser ut som någon slags kross och rördiameter :smiley: :smiley: ???

Stämmer det är någon kross av något slag…
Lite gulvit till färgen…nästa gång kommer jag att använda kattsand och jag kommer bygga dem större…tror det bli bättre med kattsand så att färgen inte sticker ut så mycket…

Jag hade både 16mm och 22mm i varje hotell för att få lite olika diameter…

Ok, man kan ju använda sej av grov sand och sedan små skifferbitarskiffer också :smiley: ??

visst bara fantasin sätter gränser :smiley:

Fantasin är det inget fel på här :lol: :lol: !!! Ska ta en tur till Hornbach efter jag varit hos tandläkaren i morgon och köpa PVC rör och vem vet, kanske det åker ner ett räkkar också i min “dramaten” :lol: :lol: :lol: !!!

Fattas lite inrednings detaljer i mitt kar , och tror ett liknande hotell skulle passa perfekt så blir nog att ta hem lite rörstumpar från jobbet idag, silikon har jag hemma.
Blir ett perfekt helg projekt =)