hallå! jag skaffade posthorn för ca 5 dagar sedan och undrar när de kommer börja få ägg det är 5st och den största har nästan 1cm stort skal och jag såg två av dem “kramas” väldigt länge förut men jag vet inte om det har något med detta o göra dock…
Och sen undrar jag hur rymningsbenägna amono räkor är kan man gå ifrån akvariumet utan täck glas i 5 min utan att de tänker “Look a way out! im getting the fuck out of here!”
Posthorn är ganska snabba på lägga ägg, mina la efter ca 12 timmar Om du ser att de ligger med skalen emot varandra så pussas de nog o ganska direkt lägger de ägg o de blir könsmogna ca 5-7mm o uppåt, men äggen kan va ganska svåra att se genom att de är som vita små bubblor i en ända stor, kolla på dina växter o känn lite försiktigt med fingrarna så kommer du nog känna dom kan även lägga på listerna och glaset sen tar de väl ca 10 dagar innan de kläcks
Amanos tror jag inte är så rymnings belägna men är tyvärr inte så kunnig på att svara på det Men dom är jävlar på hoppa när man försöker fånga dom!
ok tack för ett bra svar! så du menar att jag antagligen har ägg i mitt akvarium ?? jag hoppas du har rätt!
jag ska ta o leta ägg nu! jag har inte sett några ägg men hoppas jag hittar några
Amano räkor är mycket rymningsbenägna, Köpte 4 styck, katten kom med en i munnen de andra hittade jag torra bakom bokhyllan. De klättrade ut genom ett hål för sladdar. :scratch:
mitt akvarium är 116L och det är 18 räkor i det just nu, 5 amono, jag hittade inga ägg av posthor än… jag har faktiskt varit duktig och tejpat hålen för sladdarna men det behövs kanske göras nogrannare… jag har i alla fall inte sett tendenser på att de inte trivs eller vill rymma, akvariumet är ganska fräsht faktiskt enligt mig och gott om utrymme