Har precis hittat 3 döda CB räkor =/
Har ingen aning om vad som har hänt, håller bara tummarna att det inte kommer fler dödsfall.
Har precis hittat 3 döda CB räkor =/
Har ingen aning om vad som har hänt, håller bara tummarna att det inte kommer fler dödsfall.
Har du köpt nya växter?
Det kan finnas kemikalier i köpta växter som inte är bra för räkor.
Hur är det med de som lever? betar dem som vanligt eller simmar de bara runt runt?
Nej det är det som en konstigt.
Ingen nytt alls i karet. Och alla andra räkor springer runt och plockar som vanligt.
Tycker att du skall kontakta säljaren och begära 3 nya!
Jag får nog göra det !! Har en känsla att jag träffar han inom snar framtid
Hittade tyvärr ännu en idag =(
Några rekomendationer ? ska jag fånga resten och släppa i hos CR. Känns väldigt tråkigt om det ska försvinna ännu fler =(
Du har möjligen inte svart grus från Råda?
Nej jag har inte svart grus, jag har vit. Inte kalk sten utan en annan sorts vit grus.
Använder du någon typ av växtnäring?
Absolut inget till räkorna.
Dom får bara vanligt vatten och lite aminovita-P vid vattenbyte
Nånting är riktigt fel i karet, hittade precis en till räka på rygg den rörde ytterst lite på bakbenen så nu startar “Räddnings aktionen CB”
Det låter väldigt konstigt.
vad är det för vit sand du använder, är det nytt eller inkört i annat akvarium.
Ny men kokt och vigjord.
Men helt klart har något gått väldigt fel i karet.
Även en av dom stora bruna snäckorna med svarta prickar har struckit med.
Resterande CB räkor har jag fått sätta tillsammans med CR men jag tror det är försent. 1 till har trillat av pinnen inne i CR karet så nu är där tyvärr inte många kvar =(
Känns fruktasvärt att mista så här många djur. Kommer att sanera karet helt imorgon. Och kasta all sand och växter och börja om helt
Det är nog helt rätt metod,
Nytt sand och nya växter.
men ack så tråkigt!
Väldigt tråkigt, och det värsta är nästan att inte veta vad som är felet. Så jäkla frustrerande!
Nää tillbaks till helt säkra grus sorter och ut med det som ser lite “snyggare” ut, eller iaf det man intalar sig är snyggare.
Kommer ta växter från stora karet.
Kanske köpa lite nya växter som får vattna av sig någon dag innan det åker i räkkaret.
När startade du karet?
Kollat nitrit?
Japp nitrit var ok igår, men hade inte riktigt tid att kolla igen när dom trillade av pinnen en efter en =/
Nja relativt nytt, men hänt är hänt inget jag kan göra åt det ny =(
Får helt enkelt ta nya tag imorgon och hoppas dom få CB som finns inne hos CR klarar sig över natten iaf
Nej tyvärr är det inget att göra åt räkorna, men om det är nitrit så behöver du ju inte tömma ur karet och skrubba allt vilket bara leder till en ny risk med nitrit.
Vågar inte chansa en gång till med denna vita grusen så allt åker ut sen så börjar vi helt enkelt om och låter det stå en vecka eller två.
Fast risken för nitrit elimineras först efter 28 dagar med fisk/räkor i.
Jag sätter aldrig räkor i nystartade kar utan låter nåt fiskyngel få gå där under uppstarten. (har fri tillgång till Endlers)