Ja faktiskt… På sidan av filtret kan man “ställa” in trycket… Och på högsta tryck så är den OTROLIGT stark för att vara så liten… så till och med i ett 60 liters kar gör den otroligt bra vatten rotation! men självklart får man ju tvätta “svampen” oftare… Men det fungerar utmärkt och är super lätt att tvätta… så värt vartenda öre.
Rekommenderar dessa till max runt 40L så dom slipper gå såpass mycket.
Till 60L skulle jag nog köra 50w eller 75w.
Jag får tag på dessa också till samma pris. Har dock inga av dessa hemma just nu.
Får inte hem nya doppisar fören i slutet av nästa vecka.
Priserna ser ut som sådana:
25-75w - 175kr
100-150w - 199kr
200-300w - 235kr
Ahaa, ok, men kan du pm:a mej då, brinner ju inte i knutarna än, vilket skulle du då rekommendera ett 50w el 75 w till mitt 60 l? ja köper gärna ett av dig då.
Riktigt bra filter det här, värt varenda krona! Dock är filtersvampen som medföljer starkt underdimentionerad även till de små 12L karen som jag har flera av dessa filter till.
Ursäkta för dålig bildkvalitet, direktuppladdat från telefonen
Där det finns brister finns det rum för förbättring, så här gjorde jag:
Snabbförklaring
Bild 2. Såga av botten av filterkammaren, jag använde en stationär gersåg, vad som fungerar sålänge det blir fritt genomsläpp i botten. I bakgrunden ser ni orginalfiltermattan i storleksjämförelse med den nya blåa
Bild 3. Skär ut formen av filterkammaren i filtermattan och trä på, för att räksäkra filtret tog jag dessutom och tryckte i orginalmattan i mitten så blir det så finporigt att inga räklingar kan ta sig igenom hela vägen.
Bild 4. Så här vacker blir pumpen lätt modifierad
Jodå, det tror jag inte är någon fara, det blir iaf avsevärt mycket bättre än orginal och det är liksom poängen, vart en snabbmodifering jag gjorde när jag insåg hur hysteriskt lite filtermatta det följde med från början :? Nu tror jag nog den kan klara belastningen i ett normalbelastat 60l kar, det kan den sannerligen inte göra utan modifiering!
Då har jag också modifierat mitt filter jag köpte av Dragge.
Behövde också lite större volym så
Inte speciellt relevant för din annons kanske Dragge, men blir en bra bump + att visa hur enkelt det är.
Bild 1:
Sågat av botten med en vanlig fogsvans, bårat 5 hål i de breda partierna på hylsan och 2 hål i de smalare. Hade lite svart filtermatta från ett innerfilter liggande som passa perfekt till detta ändåmål.
Bild 2:
Färdiga resultatet. Tog högt räknat 10 minuter att göra klart!!
Var bara att skära ut (med kniv) hur mycket av filterpatronen jag skulle använda och sedan jacka denna så jag kunde trycka ner hylsan i patronen.
Bild 3:
Använde den tillhörande filtermattan jag fick till tidigare så alla gottiga bakterier satt i denna. Bara att trycka ut detta i vattnet så den nya filtermattan får chans att suga upp dessa. Därför blev vattnet även väldigt grumligt