Elins äppelsnäcktråd!

Istället för att skapa nya trådar varje gång jag har något att säga om mina äppelsnäckor tänkte jag skapa den här samlingstråden där jag kan lägga upp bilder, info, frågor osv allt eftersom!

I förrgår kläcktes en av äggkokongerna jag har i locket på det stora karet. Ur trillade några lila (och ev rosa) bebisar. Jag har flyttat de flesta av dem till det lilla karet nu eftersom alla bebisar i det stora karet tidigare har dött under de första levnadsveckorna. Hoppas att några ska klara sig nu! håller tummarna

snacka_104253895.jpg
En av bebbarna.
Vad tror ni? Är den rosa eller lila? :slight_smile:

Har den ljus fot så är den rosa, mörk fot så är den lila, svårt att säja vad det är för färg då fotot inte visar foten så bra:D!!

Hmm, har försökt kika på dem nu och jag har jättesvårt att se… Det kanske blir av båda färgerna. De ser olika ut i skalet…

Tycker det ser ut som en rosa! :slight_smile:

Tycker den ser ut som lila:)

Har ju met färgen på foten att göra ju:lol::lol::lol:, fast jag tycker att rosa bör vara betydligt ljusare i skalet än många är, ofta har dom exakt samma skalfärg fast ljus fot vilket faktiskt är vilseledande:?:?:!!!

Peckoltia:
Men dessa bebisarna är bara någon/några dagar gamla. Foten kanske är ljus från början och skiftar färg sen? Jaja, vi får se… Om de ens överlever… Jag brukar ju ha otur… Endast ett fåtal har överlevt från förra omgången…

Jag hoppas de klarar sej denna gången för dej, håler tummarna:D!!!

Grattis va himla kul me bebbar o söt va den på bilden oxå. Ja har en kokong som legar i 14 dar nu, vet inte om den blev befruktad el inte, men låter den ligga ett tag till, får lite olika svar på hur lång tid det tar innan dem kläcks. Hur lång tid tog det innan din kokong kläcktes?

grattis och lycka till :wink:

Ca 14 dagar… Mina klasar brukar kläckas efter den tiden…

Om du fotar dem när de sitter på glaset så skulle jag tro att det är som med jaden, dom är prickiga med blandat mörka och ljusare prickar försökte hitta en bild med både en gul och en jade på tillsammans, men jag hittade ingen, ska leta igen :D!!
Den här beben är bara några dagar gammal och det är en jade, om man ser den uppifrån så ser den mörkare ut:D!!

mina Jade har mörk fot:?

Ja de har det när de blir större, men när de bara är några dagar ser de ut så här, foten mörknar med tiden. Jag har gula också och dom saknar helt de mörka prickarna:D:D!!!

okej…I see…

suck, nu blev det såhär med den här tråden som det har blivit med alla andra trådarna här på forumet… En chat-tråd… Det var ju tänkt att den här tråden skulle vara “min”. Att jag skrev om mina snäckor och visade vbilder på dem… Det skulle inte bli en offtopic-tråd där alla fick skriva om sina snäckor osv…

Då kanske du kan berätta om lila äppelsnäckor? jag ska nämligen få ett par! har du lila? (har inte kollat igenom hela tråden) hur odlar man fram lila? mer bilder åt oss som läser “din” tråd!!!
mvh clas

Jag har två lila vuxna snäckor. Tror att den ena är en hona och den andra en hane… Sen har jag 3 st rosa vuxna, en gul vuxen, några unga jade, en ung blå, en ung vit, några unga gula och så de nyfödda som jag tror är lila och/eller rosa.

Jag är ingen expert. Ville bara ha den här tråden till att visa upp mina snäckor. :wink: Skriver lite i min blogg också.

ber om ursäkt att jag ställt till det i din tråd.
men vad jag kan se så ställde du en fråga vid din bild på ungen.
Och den svarade jag på.

Om det inte var tanken att vi andra skulle svara så ber jag om ursäkt för det.

Kanske du ska lägga detta som en blogg på denna sidan oxå…Så slipper du alla inlägg…:wink:

Din andra blogg har jag kollat på och den är bra…:thumbs:

Javisst. Du svarade på den frågan, men sen började ni prata om annat. Men jag ger upp. Ska inte skriva om det jag tänkte här på forumet. Fortsätter skriva i min blogg istället. De som vill får gärna läsa den.

Nu kan ni fortsätta chatta i den här tråden om allt ni vill.