Hej!
I april köpte jag ett begagnat 54L akvarium med tillhörande Eheim 2008 innerfilter. I början tyckte jag det var bra klös i utblåset men sen har det blivit sämre och sämre. Ett tag fick jag typ göra rent det var 5:e dag. I min lokala akvarieaffär sade dem att ett sånt här filter skall bara behövas göra rent var 5:e vecka typ! Fick tips om att filterpatronen kunde vara allt för tilltäppt och den var ju trots allt begagnad. Köpte två nya patroner, bytte och det blev bra klös ett tag. Detta skedde i början av juli i år. Nu börjar effekten avta i mina ögon. Jag stirrar mig dock blind på utblåset eller vad man skall säga, det skall synas i vattenytan och mot glaset att det är lite strömt. I söndags gjorde jag rent filtret ordentligt och hade tom loss infusorn eller vad propellern kallas. Redan ikväll verkade utblåset helt matt!! Blir galen ju. I karet har jag typ 5 mollys, 8 platys, en kamphane, två ancistus, två pansarmalar och 2 amanoräkor.
Hur vet jag ifall det elektriska i filtret så att säga är slut? När skall man ge upp och byta helt?
Skall jag sluta stirra mig blind på att det är ett ordentligt utblås från filtret? Jag uppelever inte vattnet som direkt skitigt. Men kan verkligen reningsprocessen vara OK om det inte verkar komma ut så mycket vatten från filtret? Går dock och retar mig på detta hela tiden. Tycker som sagt att allt ser rent och snyggt ut som på några gamla ägg från zebrasnäckor.
Jag är rätt oteknisk och förstår därför inte riktigt hur filtret rent mekaniskt fungerar och hur man optimerar förutsättningarna. Jag märker dock att beroende på vilket djup jag har filret blir det olika bra eller dåligt “drag” tycker jag. Nu helt plötsigt har jag bra klös igen. Nu är hålen för utblåset bara precis under vattenytan. Är detta rätt? Ibland får jag bara de 2 övre sugpropparna att fastna så att det blir aningen snett filtret, påverkar detta tro?
Är det någon som har tips eller förslag eller bra eller dåliga erfarenheter av detta filter?
Slutligen har jag problem med att yngel åker in i filtret. Har hört talas om att man kan ta en nylonstrumpa. MEN vart sätter jag den? Tar den in vatten nere på framsidan genom gallret? Hur får jag strumpan att sitta kvar? Skall man göra hål för sugpropparna eller hur är det tänkt? Rätt lost just nu…
Hilfe :scratch:
Mvh Qvibba