Eden 511 - köpa plaströr?

Hejsan, jag har köpt Eden 511 för att jag avskyr när “tekniken” syns och dessutom så skall ytterfilter vara väldigt bra. Har haft innerfilter i ungefär 12 år och det har fungerat rätt bra. Men eftersom Eden 501 kostar 270kr och Eden 511 kostar 400 kr (+ frakt) så kändes det som att man borde testa dessa relativt billiga ytterfilter. Nu när man är äldre har man ju tillgång till internetbutiker och har betydligt större utbud på akvariumteknik.

Jag läste här på Redbee att 501 kändes lite “svag” när akvariet var större än 50 liter, men utmärkt till mindre akvarium. Därför så valde jag 511 istället för 501 eftersom 501 pumpar max 300l/h medan på 511 kan man ändra, från 300l/h till 600l/h. Men nu såhär i efterhand känns det lite som ett dumt beslut för Eden 511 är gigantisk. Inte eheim/fluval ytterfilter stil men fortfarande betydligt större än dem framstår på bilderna på nätet.

Ovan är en bild på Eden 511, till höger ser ni Eheim 2008. Som ni kan se så är filtervolymen många gånger större på Eden 511.
Skall bli intressant att se vad ytterfilter gör för mitt akvarium.

EDIT: Plaströr finns rätt så billigt på deras hemsida, synd att frakten var så dyr.
MVH Erik Gustafsson.

desto större filtervolym desto bättre! kör själv aquael unimax 150 till ena 30 liters kuben:) skillnaden jag märkte när jag gick från innerfilter till ytterfilter var att vattnet blev kristallklart!:slight_smile: vad ska du ha plaströren till?

Aquael dem har jag bara haft dålig erfarenhet utav, sen är inte det ett väldigt dyrt filter för ett så pass litet akvarium? Oavsett kul att du är nöjd med ditt köp. Vem vet jag kanske bara haft otur med dem.

Jo, plaströren är lite i största lagret för mitt 54 liters akvarium. Jag kommer ju få kapa plaströret i mitten för att få plats med insuget t.ex.
Vore trevligt att veta om man någon dag ska använda filtret till ett större akvarium om man kunde få tag på fler plaströr.

kolla här så kanske du hittar nåt som passar:thumbs:

http://www.pwss.se/home.php?cat=1567

Sant, men jag skulle bara behöva ett genomskinligt plaströr inte allt annat krafs. Men ja där fanns en hel del alternativ.
Ska nog ta och snoka runt lite på Biltema / Jula / Clas Ohlson / Kjell & Company osv. men känner att det borde finnas billiga 12mm genomskinliga plaströr någonstans på nätet.

Gört…hoppas du hittar nåt lämpligt:)

Lite OT men hur stort är filtert (jag menar “canistern”) Jag undrar om ett sådant får plats i min akvariebänk.

Inte alls off-topic, bara trevligt när man kan diskutera både filter och tillbehör i samma tråd.

Själva “canistern” är 24x12x20cm. Jag startade upp den precis nu och den nästintill knäpptyst.
Har även läst här http://www.edensrl.com/index.php?lang=en&id=81&codice=26 att man kan köpa ett “kit” och installera en liten doppvärmare i själva canistern. Denna “kit” finns dock inte till den mindre modellen 501 som för övrigt har måtten 16,5x15x9 cm.
Vet att det finns riktigt dyra modellerna som har “heating” men detta verkar som en billig lösning som jag ska köpa till mitt filter längre framåt i tiden.

Då får den nog plats :slight_smile:
Jag har 501 till ett mindre kar men detta är inte knäpptyst, den brummar lite.

Smart att det går att installera en doppvärmare i filtert så slipper det att ta onödig plats i karet :smiley:

http://www.alltfortradgarden.se/product-view.asp?catid=0&prodid=662&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Ftemplate%3Dimage_top_flex%26catid%3D0%26search%3D%26new%3D0%26brand%3D%26itemsperrow%3D%26itemsperpage%3D57%26so%3D%26ex_catid%3D%26sortby%3D3%26sortorder%3D0%26page%3D1

http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=32&parent=28&lng=sv

ngn av dessa kanske kan funka?

Så… nu har jag beställt ett Eden 511 :smiley:

Kwassi det där är visserligen slangar och inte rör, men verkade som bra hemsidor för diverse tillbehör.

Nyman, vad roligt! Några spontana tips för bruksanvisningen är inge vidare.
Dem små svarta plupparna skall sitta på filtrets undersida.
Du måste fylla filtret till max med vatten för att det skall börja pumpa.
Lyckas du få upp den runda svarta saken där det står “OPEN / CLOSE” på så vet du mer än mig.
Använd 2 pluppar på insuget, en i akvariet och en utanför.
Använd 3 pluppar på utblåset, två i akvariet och en utanför. Detta för att slangen vill annars väldigt gärna flytta på utblåset.
Klipp/skär till slangarna så att dem passar till akvariet.
Den genomskinliga pluppen skall sitta i änden på utblåset.

Tackar för tipsen :slight_smile:

På 501:an så är open/close ett skruvlock där man fyller på med vatten innan man startar filtert (kanske är annorlunda med 511:an)

Jo det är precis samma på 511 och jag försökte skruva men det ville sig bara inte.

Fick mitt filter idag men har inte packat upp det ännu :smiley: (ska först flytta mitt akvarie från ett rum till ett annat)

Själv har jag gjort några mindre modifieringar till mitt filter. Kortade ner ena slangen och tagit bort strilröret.
Jag gillar verkligen detta filter, det gjorde lite små ljud ifrån sig den första dagen men sen tystnade den helt.
Vilket är viktigt då jag har akvariet i mitt sovrum och jag störs väldigt lätt av ljud. Posta gärna bilder!

Har inte packat upp mitt filter ännu. det gör jag förmodligen imorgon :roll:.
Har haft fullt upp med att flytta karet och ställa det på plats igen :slight_smile:

Jag fick mitt paket levererat direkt till dörren…det var jag inte beredd på :cool: … tur att jag var hemma när det ringde på :shock:

Packade upp filtert nu ikväll, en av slangarna låg helt ihopvikt på 2 ställen och så fort jag böjer den lite så täpps den igen helt :frowning:
Jag har tryckt ihop sidorna (där de buktar ut) med hjälp av slangklämmor, hoppas att det hjälper (ska se hur det ser ut imorgon)…annars får jag köpa en ny slang :expressionless:

511 vs 501 Kartongerna :cool:

Synd att höra, min var inte vikt men se på den positiva sidan. Plastslangar kostar bara 10-19kr metern, plaströr däremot har jag svårt att hitta. Hur som helst, det jag märkte när jag öppnade mitt paketet var att några utav keramik-makaronerna hade gått sönder och lämnat ett fint vitt pulver över vissa utav grejerna. Definitivt något som hänt under transporten. Skall slänga upp lite bilder på mitt filter någon gång under nästa vecka, när jag fått lite mera ordning i akvariet.

Ja, slangar är billiga. Jag är däremot inte så pigg på en 20-25 minuters cykeltur i motvind till Hornbach för en slangs skull (och sen en lika lång cykeltur tillbaka hem igen ;))
Får se hur slangen ser ut imorgon…

Ja, lägg gärna upp lite bilder :smiley: