Some of the people in the german forum had räkor that climbed out (used the little grind by the outlet as a ladder). After they put a bit of filtervadd before the grind, they didn’t escape anymore. Most use it to pare special males with specific females. Or they put the eggbaring female into it just before she releases the babies so that they can later select the babies after colors and put them into the right tanks. For almost everyone it seems to work really great.
Haggan, I am also going to Germany end of May and will buy one there as well.
satt med och funderade på det. alltså behöver man en separat luftpump som driver den. eller har de lyckats lösa så det blir någon sorts hävert effekt som drar upp vattnet i den?
Verkar väldigt smidigt iallafall och bra mycket bättre än de yngelkassar som man sänker ned i karet och snor vatten volym, samt att man får en konstant genom strömning på vattnet =)
Den verkar smart men jag undrar precis som Arek om man måste ha en luftpump till den ?
Alternativet är ju de den sort som finns i zooafärerna här i nät, inget lock visserligen men det måste ju gå att fixa på något smart sätt !!
Jepp, måste drivas med luft. Jag är personligen inte glad för sådana boxar till fisk, men för räkor borde den funka bra. För fiskens del är de dels för små och dels saknar alla sådana boxar som jag sett hittills möjlighet för ynglen att gå upp till ytan och fylla på simblåsan. Fattar inte varför de konstruerar dem som de gör, vore busenkelt att lägga till lite volym och ett fack där ynglen kan gå upp till ytan. Som boxarna är konstruerade går ynglen upp i allafall, men då tillbaks till hungrig mamma…
vore kul men en då man kan sätta speciella honor med speciella hannar och sedan inte släpp tbx dom förenns de har rom! men vet inte om jag har lust att driva den med luft det låter för mycket!
Jag testar hellre en av de där i nät och försöker fixa ett lock, jag gillar inte den där översvämningsdelen man måste ju ha något under som samlar upp eventuellt vatten som kommer ut där :? .
Hej
Har precis införskaffat en sådan och kör den nu.
Köpte en tyst pump, men ja det låter när luften bublar i vattnet men det är inte så super farligt.
Har lite svart grus i botten och tycker de funkar helt ok.