Dropptest vattentest

Funderat länge på att köpa på mig vattentest,
Och har hört att dessa stickor som går att köpa är värdelösa,
Undrar även om det finns något vattentest där man kan kolla allt,
Allt från ph, till nitrit, nitrat osv, vilket kör ni med och vilket rekommenderas?

Eller får man helt enkelt köpa alla dessa olika tester
Och vilka är viktigast?

Varma Hälsningar Linda

Har du problem i akvariet?
Annars är det ganska onödigt att köpa en massa tester, det bästa är att mata försiktigt, ha gott om mossor,växter
sköta vattenbytena och att ha tänt lagom länge. Så länge invånarna trivs behöver man inte fundera på alla värden

Enig med räkmackan. Så länge fisk, djur och växter trivs finns ingen anledning att mäta. Om det nu ändå kliar i fingrarna så är ett KH-test bra att ha. Kan säga mycket om vattnet. Utöver det kan nitrittest vara bra vid uppstart av en burk, i övrigt brukar det vara overkill.

Hilsen,

/P

Har haft mitt akvarium på 200 liter i gång nu mer än ett år, och ända sen starten så kliar sig fiskarna mot inredningen, bara lite enligt mig,
Inte överdrivet mycke, och jag har även läst att det är helt naturligt enligt andra att dom kliar sig,
Men, hur huuun ska man veta om dom kliar sig för mycke eller att det bara är normalt?
Eftersom jag fortfarande ser mig som en frö angående akvaristik så bör man juh fråga när dessa tankar uppkommer och hoppas på hjälp från snälla själar:)

Tycker inte att jag matar överdrivet mycke,
Och massvis med växter har jag också, nu när jag tänker efter kanske jag borde lägga detta inlägg på ett fisk forum, med tanke på att detta är ett räkforum:)
Hoppas att ni inte tar illa upp eller bli irreterade, i så fall är det bara att skicka vidare mig:p

Så ett nitrit test samt ett Kh test, kanske vore på sin plats att inhandla då alltså,
Ingen som svarade på min fråga om bara fanns “1” test att köpa för att kolla alla dessa vatten värden?
JBL är det ett märke som mman kanlita på?

Värme och Ljus/Shangalia

om fiskarna kliar sig så att det blir sår är det något som är fel!

kombinationstester är oftast en sticka som man doppar i vattnet och dom är inget bra då de blir gamla och visar fel köp dropptester ett för nitrit och ett för KH

jag kör med seras tester och de tycker jag funkar bra

Som ovan, det finns bara stickor som “1” test vad jag vet. Dessa litar jag dock inte på, visar rätt ibland…

Att någon fisk kliar sig då och då är normalt. Om många fiskar kliar sig ofta kan det vara något vajsing. Du kan prova med att ha i en halv dl salt och se om kliandet upphör. En del växter kommer att morra åt salttillsatsen, men det får man ta.

Hilsen,

/P