Dödsfall :(

Hejsan.Detta är första riktiga posten jag skriver här på forumet och kommer med en klurig fråga som handlar om min kull med räkor jag fick nyss.Kan berätta lite om min layout…

An cocoon 30 liter med eheim liberty filter.
7cm tjock ebi plant soil.
1 stor rot med javamossa
1 mellanrot med 1 anubias och 1 javaormbunke.
1 st crinum calamistratum.
12-15 sticklingar av nån sagittaria sort på framkanten.

Ph 6,5 (ligger stabilt)
GH 2
KH 1
Temp 24 jämnt
No2 <5
No3 <5

Tillsatser: Easylife filtermedia

Mat:algtabletter
JBL räkfoder

• en massa provpåsar och all mat äts upp inom några timmar.

Har 2 st yngel kvar från kullen som är cirka 2 veckor nu.Har förlorat både panda,king kong och blue bolt så det känns inte alls kul detta.
Det enda jag kan tänka mig är att det skulle kunna vara för mycket näring i vattnet då jag inte har överdrivetsnabbväxande växter och småräkor är känsligare än dom större?

Jag har planer att ta ut all soil och bara använda lite som jag täcker finkornig rådasand med och slänger i lite flytväxter som upptar xtra med näring.Tycker ni att detta är en bra ide lr är det dumt att riva ner hela akvariumet?,Har 5 honor till med rom nu och det känns att det är lika bra att ta det nu så fort som möjligt innan dom släpper ungarna.

Tacksam för alla svar och ideèr!

Mvh/Daniel

“Mycket näring”, misstänker jag rätt att du kör PMDD i karet eller :scratch:

Nä inga tillsatser överhuvudtaget men eftersom jag har 7cm lager tjockt plantsoil så kan det kanske bli ett överskott som kan vara skadligt för dom minsta ?

jag har också plantsoil i karet, men märkte inget effekt av det. Så det är nog inte pga soilen. Jag lämnar panelen till experter, hoppas att det ska lösa sig, lycka till ^^

PMDD finns väl många som kör i sina räkkar med 1x dos utan problem? Eller minns jag fel?

Hade du många växter och var dom snabbväxande ?

Temperatur?

Du har rätt, jag själv doserar också PMDD med försiktighet, det var inget problem. Jag bara undrar isf man överdosera, så räkorna kan drabbas.

Oh ja, jag har en hel del växter i karet, eller hela karet är täckt av växter bla. anubias, HC, java moss, riccia moss, cabomba, rotala, svärdplantor, förutom anubias växte de övriga ganska snabba tycker jag.

/kenlee

24 grader.Aldrig överstigit.
Höll på mycket med räkor för 6 år sedan och jobbar i en zooaffär och har en dell kunskap men jag kan inte riktigt sätta fingret på just det här.Den enda boven jag misstänker är plantsoilen men jag kanske har missat nåt och vill höra er andras utlåtande och ideèr.

Hej Edlund,
Riktigt tråkigt när räkor dör, speciellt om det är KK BB och Panda:cry:
Hur länge har du haft igång karet?
KK, BB är som du vet känsligare räkor, lite fel värden i vattnet så trivs dom inte och kan även dö.
Två förslag som jag kan komma på som kan vara dödsorsaken.
1: GH värdet är för lågt. GH runt 4-6 brukar dom trivas i.
2: Anubias kan avge giftiga ämnen som inte känsliga räkor tål.

Som sagt väldigt svårt att avgöra vad som är orsaken. Bara att kämpa på och lära sig av sina misstag.
Lycka till…

ps Bild på karet hade varit trevligt

Frågor som kan vara bra att fundera över :

hur är det med syresättningen i vattnet?

Hur många räkor har du?

Hur ofta gör du vattenbyten?

Använder du vattenberedningsmedel och isf vilket?

Vad har du för vattenledningar i huset?

Det med anubiasen visste jag faktiskt inte.Bra tips där!
Gh i kranen är 3 och Ph 8,2 så det kan vara det.Har lite korallsand i pumpen för att inte få nån ph dropp.

Har ett eheim liberty 2041 med fullt blås,25 vuxna räkor,använder easy life flytande filtermedium, byter små andelar vatten 2ggr i veckan och det blir mellan 20/30% totalt per vecka. Vet inte hur gamla mina ledningar är men alla andra räkor verkar må bra och jag har 4 akvarium med räkor. Kan tillägga att det inte bara va dyrgripar som dog. Även mosura och vanliga cb/cr oxå av den kullen. Just nu har jag tagit ut allt förutom sanden som jag tar efter mitt jobb. Nya växter med enbart javamossa, hornsärv och vattenormbunke. Får hålla tummarna. Skall även inhandla det där mirakelmedlet från ebi :slight_smile:

Det är riktigt surt med dödsfall, i allmänhet i räkkaret och i synnerhet bland finräkorna.:cry:
Jag har haft några förra veckan och förlorade en nyhemkommen KK och några sedan tidigare inskaffade CR F1or.
Det suger musten ur en för en stund men sen kommer man liksom tillbaka och börjar återfå livsglädjen med de andra överlevande räkorna.

Jag har tidigare kört med Easy-Life och det har funkat men prövar nu RO vatten med GH+ men utan Easy-Life och det kan var min lösning.
I dag fick jag äntligen min TDS mätare och kunde konstatera att karen höll 143 resp. 164 ppm då jag “saltat” lite på en höft så det var inte helt fel. 200ppm är önskvärt och det brukar ge ett GH på mellan 6-7 i mina kar.

Det kan vara värt för dig att prova med en dunk RO vatten då dessa finräkor är ytterst känsliga och håll tillbaka med matandet. Självkritisk ska man vara, och med handen på hjärtat, så forcerar jag lite väl mycket med att köra på med Eros som trots allt är ett kemiskt preparat som luktar Salubrin och som kanske ge ökad stress på svagare individer. Det är ju bara och se aktiviteten efter några ögonblick efter man sprayat.

För mig gäller numera mantrat “Easy does it” så får vi se om jag lugnar ner mig eller fortsätter och bråkar för mycket med räkorna och stressar ihjäl dem.:oops:
Lycka till och ge inte upp!

:? Jag skulle bara ta bort anubiasen och behålla de andra växterna. Du verkar inte ha något farligt i akvariet, akvarierna brukar stabilisera sej - även om jag har varit med om att det tar upp till 1/2år. Nu stör du microbalansen i akvariet. Jag håller med om att GH- värdet är för lågt. Tillsätt gh+.

:slight_smile: Kämpa på, ibland gör man för mycket istället för att vänta ut problemen.

måste man använda omsos till Mosura Mineral Plus när man tillsätter det i räkakvariumet lr kan man bara droppa rakt i lr kanske blanda upp i en bunke innan ?

GH+ är ett tillskott av salter och mineraler som är nödvändiga då de som finns naturligt i kranvattnet är borttagna i processen RO.
Man “förlorar” både gott och ont i själva reningen och man måste därför tillföra det goda igen lite förenklat sagt.
GH+ bör alltid lösas fullständigt b i vatten innan det hälls i akvariet.