Jag tänkte avväckla mitt 180l. akvarium och samla att i 2 små. Har redan ett litet på 35l. och som vissa av reden har sett i en annan tråd är jag ute efter ett mollyhotell eller Cocoon till köket. Mitt befintiga 35l. ska flyttas till mitt kontor på jobbet…
Jag hade redan ett gäng CR gående i lilla karet och flyttade alla ditt igår efter jobbet ca 200 st. totalt. och tömde det stora för vatten.Så långt gick allt bra.
Lilla burken åkte in i bilen och iväg till huset. Alla såg pigga ut när vi kom fram. Jag hittade en lämplig plats i köket och kopplade in allt. Tänkte ha alla här tills mitt kommande är klart för inflyttning.
Dom fick lite mat senare på kvällen och jag tittade en extra gång innandet var dax att sove. Klockan va runt 00:30 och då var det full fart.
Men här på morgonen är det en annan femma. Jag frågar frugan hur det går med räkorna? Själv ligger jag kvar i sängen och hun fixar frokosten, detta är strax innan 9:00.
Svaret man är: Dom ligger på botten och sover!!!
Snabb som en vässla springer jag ner för trappen och in i köket och som hun sa ligger dom och sover… För gott!!! Endast 8st försöker desperat att överleva i vattenytan…
Upptäcker då att pumpen har lagt av under natten och det gillade dom inte…
Nu får vi se om dom 8 överlevande klarar sig efter inhandling av en ny pump!
Så ni som har lite för många CR i Stockholms området kan skicka ett PM om ni vill sälja ett par stycken…
nu ska jag åka till Zoo affärn och hitta en ny pump…
Kom precis hem frånZoo affären. Köpte ingen ny pump,men ett helt nytt akvarium istället. Dödens akvarium får vila lite på vinden. Kändes inget bra att fortsätta med det.
Nya blev ett Cocoon6
Tänkte binda fast lite mossa på stora stenen till vänster…
Trist historia!
När man har så många räkor i ett litet kar är det mycket viktigt att dom har rörelse/luft i vattnet annars kan det gå
väldigt illa :(.
Att ha mycket mossor/växter i karet är också en bra försäkring mot syrebrist.
Det som även slår mej är gruset!
Om du har orken kvar så starta om igen men kör på ett speciellt räkgrus typ Fertisoil, shrimpsoil.
Jag har tyvärr dåliga erfarenheter från ett flertal svarta grussorter, även sk säkra varianter
Det var inte planerad att alla skulle stanna i samma akvarium en längre tid. det fans inga växter eller bottengrus i karet, endast en mangrv. rot. Tyvärr la pumpen av just den natt då alla skulle sova i samma burk…
Angående nya bottengruset ska det enligt försäljaren inte vara ett problem för räkorna. Materialet ska inte släppa nåt i vattnet. Dock har jag redan beställt hem lite fertisoil, just in case!!!
Det var inte planerad att alla skulle stanna i samma akvarium en längre tid. det fans inga växter eller bottengrus i karet, endast en mangrv. rot. Tyvärr la pumpen av just den natt då alla skulle sova i samma burk…
Angående nya bottengruset ska det enligt försäljaren inte vara ett problem för räkorna. Materialet ska inte släppa nåt i vattnet. Dock har jag redan beställt hem lite fertisoil, just in case!!![/quote]
Ok!
Dock ger jag inte mycket för många av Sveriges säljare i akvariebutikerna som “lovar” att deras grus är räksäkert.
Men bra du beställt fertisoil, i det materialet finns många ämnen som du inte hittar i vanlig grus och som räkorna gillar. Det är ganska dyrt men värt varenda krona
Efter många försök att rensa karet för den svarta hinnan på ytan och glaset gav jag upp. Det kan jo inte vara nyttigt för dom små liven.
Nu är fertisoilen på plats och tycker faktisk det blev lite ljusare i karet än innan…