Detta har inte hänt än, utan jag fick mig en tankeställare bara.
Scenario:
Jag packar 10 räkor i en kartong med breathingbag, heatpack, frigolitväggar och tidningspapper.
Jag skickar kl 16.30 måndag.
Paketet kommer fram till utlämningsstället kl 10.00 tisdag.
Köparen hämtar inte ut paketet förens 6 timmar efter att han/hon fått sms-avin. (18.00 tisdag)
OM räkorna skulle vara döda på grund av dessa onödiga timmar, är jag (rent etiskt) bunden att ersätta räkorna då?
Jag tror ju inte att 6 timmar på ett lugnt uthämtningsställe skulle döda räkorna. Men det är 6 timmar för lång tid, för mig som springer till posten som en dåre för att få hem räkor varje gång.
Nå, hur hade ni gjort? Låt oss säga 5-10 timmar efter att paketet har kommit fram.
Mvh Dani
Har man beställt räkor då får man vara aktiv på att kunna hämta det när det levereras… Hämtar man inte direkt man får en avi. Då får man skylla sig själv
Jag brukar knalla och hämta så fort de kommer, men om det så skulle ta 3 dagar för paketet att komma till utlämningsstället så klarar sej räkorna bra i breatingbag i frigolitlåda med heatpack.
Jag fick kampfiskar från England de var packade i små plastpåsar med ca 1,5 dl vatten med biologisk filtermedel iej breathingbags, de skickades på måndagen från England och jag fick dem på onsdagen, fiskarna mådde utmärkt, så jag tror inte att det är någon som helst fara med räkor i breathingbag faktiskt om det så skulle ta 5 dagar:)
Amen vad bra
Jag skickade två paket igår, varav båda kom fram imorse och hämtades ut nyss. (därav oron för dödsfall).
Men alla räkor var vid liv, så det var ingen fara.
… Så om de skulle dö så kanske det vore av någon annan anledning som inte jag kunde påverka.
Jag tycker att det är lite svårt med postens slarv Jag kan ju inte mer än packa så gott jag kan och skicka med DOA.
Jag har för mig att någon här på forumet skickade räkor som blev bortslarvade någonstans på vägen, så räkorna fick bo 5 dagar i sin fraktlåda. Jag tror de överlevde allihopa. Ordentligt packade med breathingbag
Så sex timmar inomhus på utlämningsstället bör dina räkor klara av om de inte är sjuka
Håller med.
Jag resonerar som så att räkorna skall klara av 2 dagar och det får man packa så dom klarar.
Jag har haft många paket som kommit fram 2:a dagen, just därför.
Sen kan jag väl med säga att när jag har snäckor/räkor att hämta ut så ilar jag till posten direkt, delvis för förväntan och delvis för att jag anser att de mår bättre i mitt kar än på posten.
Det är väl för att undvika ansvar för skadat innehåll vid slarv som Posten inte tillåter att man skickar “l[FONT=MetaNormal-Roman][FONT=MetaNormal-Roman][COLOR=#231f20]evande djur med undantag för bananflugor, bin, blodiglar och silkesmaskar”. [punkt 8.2 i postens Allmänna Villkor][/FONT][/COLOR][/FONT]
[FONT=MetaNormal-Roman][FONT=MetaNormal-Roman][COLOR=#231f20]Dock brukar det ju gå bra ändå, så länge de inte vet, och med tjänsten “Brev Skicka Lätt” har ju avsändare och mottagare koll på att det skickats och kommit fram. Någon ersättning för ev skadat innehåll lär man inte kunna få från Posten, eftersom man avvikit från det tillåtna.[/FONT][/COLOR][/FONT] Sedan kanske det inte är så kul som räka att färdas genom Postens sorteringsmaskiner…
[FONT=MetaNormal-Roman]DB Schenker PrivPak och DHL Service Point har liknande villkor, men tillåter inte heller att levande växter sänds.[/FONT]
Min enda fråga var om JAG var skyldig att ersätta köparen om räkorna dör
Jag, och alla andra i forumet, är mycket väl medvetna om både regler och risker.
Det var det moraliska dilemmat om jag är bunden att stå för dödsfallet, eller om köparen får köpa nya räkor.
Jag kom fram till själv att jag skickar nya räkor, då de i så fall är mitt fel. ett par timmar mer eller mindre gör ingen skillnad när man packar så bra.
Tack för inlägget
Köparen får ett sms om att paketet har kommit och om han hon inte hämtar ut det så får han hon stå för kostnaden av att köpa nya räkor, därför är det bra att skicka med Skicka lätt, det går inte att lägga ansvaret på säljaren då om det hänt något så vida det inte är väldigt dåligt packat i tex petflaska:D
Jag håller med dig där. Plockas paketet ut samma dag som avi:n kommit så bör säljaren absolut ersätta dödsfall. Klart man hämtar ut paketet så fort som möjligt men folk har jobb att sköta. Dessutom bör räkorna klara i alla fall tre dygn om de är okej packade och väderleken inte är extrem.