Död räka med ägg

Märkte idag att en körsbärsräka med rom hade dött, min fråga är om jag kan rädda rommen/äggen på något sätt? Har för mig att jag läst det i någon annan tråd med hittar den inte nu.

Ja :slight_smile:
Bland annat kan du lägga den i en nät-yngelkasse framför utblåset på pumpen, eller tillverka en riktig egg-tumbler (googla det).

Tack för tipset :slight_smile: Hade faktiskt en nätkasse över efter jag rotade lite, en egg tumbler ska konstrueras ifall detta händer igen men hinner inte idag :slight_smile:
Hur gör jag med äggen? ska jag försöka skala bort de från räkan? Om räkan börjar ruttna bör väl äggen skadas misstänker jag, hur får jag bort äggen på bästa sätt utan att förstöra något?

Ja, honan måste tyvärr bort för att inte förstöra äggen.
Jag hade satt mig med en tallrik med vatten med räkan, pincett och en bunt olika vassa föremål, och sen bara börja “demontera” ner räkan för att få bort äggen. Jag har gjort kejsarsnitt på döda levandefödare, men aldrig fått bort rommen från en död räka. (lycka till!).

Det är också viktigt att du varje dag inspekterar äggen och tar bort eventuella obefruktade/svampinfekterade ägg och slänger. Det smittar snabbt nämligen ifall man låter dem ligga.

Jag satte mig ner lite med de minsta verktygen jag hade och demonterade ner räkan i molekyler, fick bort äggen och nu så är de i kassen!
Tack för svar med så kort varsel! Får se hur det går!

Jag återkommer sen i den här tråden och säger hur det har gått. Kanske någon som kan ha nytta av det!

Hmmm varför plocka isär räkan när äggen hänger under magen på dem, de sitter innanför bukplåten precis utan utanför, det bore bara vara att ta en liten kniv och försiktigt pilla bort dem från räkan eller:scratch:

Jag tvivlar på att ts. faktiskt hackade räkan i nanopartiklar :slight_smile:

Jag har aldrig testat men ska göra det den dag jag har en dräktig räka som dött:D

Kan meddela att jag var tvungen att plocka isär den, gick inte få bort äggen annars, satt fast rätt bra :wink: Är van vid att använda små verktyg etc!

Hur gick det för dig dynamitella när du gjorde kejsarsnitt på levandefödare, överlevde de?
Det känns som att dessa små bebisar inte borde vara färdigutvecklade när du tar ut dom och därför så borde dom dö ganska snabbt, alternativt ha någon form av utvecklingsstörning.

Alla som levde vid operationen lever idag och mår bra hos nya ägare :slight_smile: Inga synliga fel alls. De var ganska nära att vara färdigutvecklade, tydligen. Jag satt med petriskål och två nålar, och petade hål på nästan alla äggen för att få ut ungarna. De dog nämligen under loppet av några timmar en efter en, men nästan alla som jag öppnade ägget på klarade sig.
Här är en tråd som förklarar det mesta.
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4f6ba0cdd4ebea30d4019e3f-dog-men-hade-ungar-i-magen-starka-bilder

Här hemma kejsarsnittade vi en död molly som hade ett gäng romkorn i magen.
Vi var inte lika avancerade som Dynamitella, utan de ägg som var redo att kläckas gjorde det, resten dog. Det var ett par stycken som överlevde faktiskt.

Nu kommer det en update! Har haft påsen ovanför min pump och ett minst 3 yngel hade faktiskt kläckts! Så det gick! Bara man har lite tålamod så!