Tja, vad skall man göra.
Beställde CB från en snubbe och dom var dom döda. Väl packade ,fast i petflaska med lite mossa och vatten hela vägen upp till korken. Sen i en väl stötdämpad kartong.
Jag trodde det kunde vara syrebrist pga av att det inte fanns någon luft i flaskan. Eller att det någonstans blivit för varmt i transporten.
Så jag meddelade säljaren att dom var döda. Skickade bildbevis osv.
Han erbjöd att skicka nya mot att jag betalade frakten. Sagt och gjort.
Nu kom dom nya och även dom var döda. Packade i petflaska och ordentligt vadderat i kartong med aluminiumfolie runt flaskan för extra isolering.
Dock fyllt med vatten ända upp igen. Massvis med mossa för räkorna att hålla fast sig i.
Vad kan ha gått fel? Räkorna är röda i den främsta färgade linjen och endast svarta baktill ( nu när dom är döda)
Antar att dom var helt svarta i ränderna innan dom dog.
Är det någon idé att be han skicka nya verkligen? Verkar vara kassa räkor som inte tål transport.
Jag har ju fått räkor skickade till mig innan och det har ju gått bra.
Riktigt otur det där.
Jag skickade själv med samma metod innan jag gick över till breathing bags.
Alltså fyllde vattnet ända upp och det gick bra det.
Det som kan ha hänt är att en räka dog under resan och förgiftade resten.
Vattnet blir snabbt dålig när de är i en så pass liten behållare.
Hur många dagar tog transporten? Vet du vad temperaturen var i vattnet när du fick räkorna?
Sen så klarar unga räkor transporter bättre än fullvuxna.
Runt 1cm stora är bra storlek. Även mindre.
Ja jag gjorde likadant o har skickat mmmaaaasssssooooorrr på det viset utan problem
Sen gick jag över till breathing bags för lägre frakt.
Men alrdig skickat vuxna djur för dom är känsligare
Be honom skicka yngel till dig
Hej
Jätte tråkigt, och väldigt synd om räkorna tycker jag.
Tycker det ser ut som syrebrist på räkorna ( jag kan bara tänka mig )
Eller är hans vattenkvalite käpprätt fel.
Om han vet om postenshantering varför fortsätter han sände dem i
petflaska ändå, hmmm !
Speciellt med tanke på att det är faktist inte tillåtet att sända
levande " djur " via posten. Sänder man de i petflaska är
det ett stort bevis att ngt sändes levande.
Snacka om att klucka, syns att det är en flaska med ngt i.
Synes för posten.
Jag gör aldrig om detta.
Jag sänder endast i kartong väl inpackad och i breathpåse.
När man sänder levande räkor via posten måste man räkna med att
de kan dö och att man kan förlora på det, om man inte räknar med
sådant skall man inte sända dem via posten.
Om inte du o han har kommit överens om att DU tar smällen om de händer ngt,
så är det inte mer än rätt att säljare betalar tillbaka dina pengar
P.s. Herkules zoo har hyfsade fina BC & CB nu.
Kan vara enklare nu när du har haft otur med dina räkor
När jag har skickat räkor så har det alltid varit med petflask med mossa i. Dock ser jag till att det finns lite luft överst i flaskan. Det är även viktigt att det inte varit annat än vatten/mineralvatten i flaskan. Skickade i en läskflaska en gång och det gick inte bra. Sedan är det viktigt att de får en jämn temp dvs isolering mot både kyla och värme. De gånger det inte gått bra är förutom fel sorts flaska att jag lade räkorna i solbelyst brevlådan vid lunchtid och posten kom inte och tömde i tid.
Om man skall sälja räkor så borde man se till att kunden får levande räkor när de hämtas. Det är ju trots allt vad kunden beställt och oftast betalt stora summor för. Om man är osäker på om man skickar på rätt sätt så skall man låta bli och sälja räkor. Sen anser jag att en DOA garanti borde gälla alla. Antingen skickas nya räkor där säljare står för portot eller pengarna tillbaka!
Skicka mej din adress via pm så får du 10 st CB av mej, ren skandal att han inte vill skicka dej nya räkor eller betala tillbaka dina pengar. DOA borde gälla alla som säljer räkor inom Sverige iaf
“Skicka mej din adress via pm så får du 10 st CB av mej, ren skandal att han inte vill skicka dej nya räkor eller betala tillbaka dina pengar. DOA borde gälla alla som säljer räkor inom Sverige iaf”
Skicka mej din adress via pm så får du 10 st CB av mej, ren skandal att han inte vill skicka dej nya räkor eller betala tillbaka dina pengar. DOA borde gälla alla som säljer räkor inom Sverige iaf[/quote]
Hemskt snällt av dig, verkligen!
Men självklart gör jag rätt för mig.
Det var ju trots allt inte ditt fel