Dennerle Substrat

God afton.

Detta är första posten för min del så som inledning kan jag väl säga att jag för tillfället bara har en 20-liters cocoon med några kärsbär i och att jag är en komplett amatör när det gäller räkor.

Dock har jag fastnat i räkträsket och tänkte utöka med ytterligare ett akvarium och mitt val föll på Dennerles 30-liters. Min undran är om någon annan använt deras substrat? Ni hittar info om substratet på http://www.dennerle.eu/en/index.php?opt … Itemid=179 och i mitt paket ingår både “nano deponit mix” och “nano shrimp gravel bed”. Nog för att det står att det är “shrimp safe”, men är det “shrimp mäktigt” eller bör jag skaffa något annat substrat?

I så fall, finns det någon svensk, alternativt utländsk men med engelsk hemsida, webbutik som saluför den substrat ni rekommenderar?

Sist men inte minst, finns det någon i gbg-området (själv bor jag fyra mil norr om gbg) som vet någon bra fysisk butik där man kan komma över växter (eller kanske till och med ovan nämnda substrat?), alternativt en privatperson som kan tänka sig att sälja en eller annan växt?

mvh, JMS

växter hittar du många som säljer på plantswap.se
deras buttensubstrat har jag inte testat eller hört något om. Aquamoos.de säljer shrimpsoil som är riktigt bra och de skickar även till Sverige.

Finns rätt bra med växer på Herkules Zoo ibland, annars har du som sagt var Plantswap.se, där finns det ofta en del säljesannonser ute :slight_smile:

Jag tackar för svaren och jag har övervägt att beställa från Aquamoos men undviker gärna att beställa om det jag har är bra.

Plantswap känner jag till och det är helt klart ett bra forum men jag vill gärna titta runt lite eftersom jag inte är hundra på vilja växter jag vill ha, som sagt, jag är en amatör. Herkules ligger väl på Hisingen Island om jag inte missminner mig så jag får väl åka dit och spana lite, tack för tipset.