Har suttit och kikat och läst runt en massa gällande tylomelania sp
I det karet där dom går är det ganska ljust som i alla vanliga akvarium
Dom föredrar att det är en med dämpad belysning vad jag förstått så därför tänkte jag självklart satsa på det,saken är den att jag vet som inte riktigt hur jag ska gå till väga?
Moonlight beslyning är uteslutet då jag inte vill att det ska vara blått hela tiden
Kan inte ha flytväxter då jag har cirkulation på ytan.
Finns det lysrör som är framtaget för att ge en dämpad belysning?
Sen dök jag även på dom som har smörpapper under rampen eller lysröret
Någon med erfarenhet av detta?
Hur stor är chansen att det blir mögel på smörpapperet/ungspapper om jag beslutar mig för att köra på den metoden?
Om man tittar på filmer från sjön där de finns tycks det faktiskt vara rätt upplyst så jag undrar om det verkligen stämmer. Mina tycks föröka sig bra i väl upplyst akvarium men kanske det skulle gå ännu bättre i dämpad belysning men jag tror inte det (kan ha fel dock)
Längden på en lysrörsramp bestämmer även styrkan på lysrören så det enklaste är nog att hitta en mindre ramp eller annan belysning som helt enkelt är svagare alltså har ett mindre antal watt. Tror jag hört om folk som virat aluminiumfolie på rören också men jag personligen skulle nog inte göra det, bara en känsla.
Går kanske att inreda med sten rötter så större skuggiga partier bildas utan att behöva skaffa ny ramp.
I think the easier way is to give them an area of some shade. If they have a little cave they can get into (2 stones and a larger flat one over it) they will usually use that. I noticed that my Tylomelanians spend some hours in the shade and then go back into the light.
Åh massa förslag,tackar och bockar
Ja flytväxter är juh som sagt uteslutet då dom jag har testat inte funkar med ytcirkulation,
Och rötter gör juh så att ph värdet sjunker,vi har redan ganska mjukt vatten här i östersund och jag har jklats med att få upp ph värdet med korallsten och faxegrus
Skiffer är juh platt,men funkar det i tylomelania kar?
Kan inte komma på nån annan sten som är platt…
Och släpper det ut nånting olämplingt i vattnet?
Har som sagt ingen aning om det ska vara dämpad bslysning eller inte
Men läser man runt lite granna på amerikanska forum så verkar det vara många som kör med det
Och sen skuggiga platser
Dom växerna som jag har i karet nu trivs verkligen inte
Faller sönder och drabbas av näringsbrist
Kan inte köra med någon näring heller då snäckor tydligen ska vara känsliga för det
Använder ni andra näring till era snäck kar och i så fall vad?
Jag vet att du Peckoltia använder Sera florena växtnäring
Men skulle vilja veta om ni andra använder er av någon näring?
Jag använder mig av Sera Florena och näringskulor, inte märkt något konstigt med sniglarna alls och efter vad jag har läst verkar det vara okej. Dom gillar att krypa in i skuggan under en rot efter matning eller så, sen kommer dom fram igen.
För belysning kör jag ett Aquastar rör, lite dämpad belysning men fortfarande klart och ljust. Vad har du för vattenvärden och vad har du testat för växter? Du kanske helt enkelt behöver något tuffare plantor? Och vad har du för substrat?
Jag använder mej ju också av Sera Florena till mina kar och mina snäckor mår prima, jag har mycket växter och skrymslen att krypa under för att få skugga i de karen, i kökskaret måste jag gallra växter för där är det som en urskog nu av växte så man knappt ser vare sej räkor eller snäckor:D!!