Har cycklops i mina räkakvarium och såg igår hur en nykläckt rainbow räka blev attackerad av en cycklops så försöker cycklops att suga föda ur räkynglet dvs parasiterar dom på småräkor ?
Fick inga skarpa bilder då den for som en galning han gillade nog inte att ha en cycklops på nosen
mvh/bjorsa
Tror jag det, vem fasen vill ha en sån där mellan ögonen och som dessutom bitts, stackars liten :shock:!! Hadde du haft fisk i karet så hadde dom ätit upp cyklopsen, jag har aldrig hört att dom parsiterar på andra varelser, men det kanske dom gör :? :? , får googla lite om detta !!
Hittar inget om att de skulle parasitera på andra djur, däremot kan det vara Argulus (Karplöss), de är parasiter som fiskar kan ha och jag skulle tro att de kan ge sej på räkor också.
Jag vet faktiskt att de är platta, men det beror på från vilket håll man ser dem, men du har rätt i att det kan vara en plattmask, den ser längre ut på den undre bilden.
Karplöss är stora såna har jag plockat bort på koi ett år å en sån är större en räkynglet som är ca 4 mm stor
Att jag antar att det är cyklops är ju för att jag har sådana i akvariet och förr när jag odlade akvariefisk på 70 -80 talet så skulle man inte mata yngel med cyklops ifall ynglen var riktigt små för cyklops kunde angripa dom så sas det då i alla fall å jag tyckte att jag nu fått det på bild men skit att “odjuret” inte blev skarpt men får spana kanske sker det igen .
Har även några andra filurer i cyklops storlek men som är lite baggformade men svåra att få på bild å har för mig det fanns någon som heter något med diapo någonting men hur jag än söker så hittar jag inte rätt namn å kan vara min teflonhjärna som minns fel oxå
mvh/bjorsa
Din “teflonhjärna” är i alla fall förträfflig när det gäller foto :lol: !!
Jag tänkte inte på storleken på räkan :oops: :lol: !!
Kan du inte lägga in en bild på en vuxen rainbow någonstans ???
Jag hade problem med div småkryp i akvariet tidigare. Köpte Micro rasbora och nu kan jag inte se till dem någonstans:) Sen är ju Micro rasboran skonsam mot nyfödda räkor vilket är ett stort + i kanten:)
Tack för förslaget har du haft såna länge tillsammans med räkor å räkyngel utan att dom äter ynglen ?
Det är ju en carnivor men den kanske inte rår på 3 mm stålräka å dom är ju snygga oxå hmm tål att tänkas på
mvh/bjorsa
Det ser ut som en musselkräfta i mina ögon (bild ett). Såvitt jag vet suger de inte näring från andra djur. Trist nog för hårda i skalet för de flesta fiskar, mycket få som äter dem. Har själv sådana i många av mina kar, inklusive med White pearl-räkor. Gör ingen skada på räkorna. När musselkräftorna blir för många brukar jag suga ut en del (sitter ofta parkerade på frontrutan). Tror de konkurrerar lite med räklingarna om fodret, men det är det enda problem jag ser med dem.
Bild två ser mer ut som en planaria/plattmask. Skadar inte heller räkorna, men är tradiga i karet.
Bägge bilderna är på samma individ under loppet av några minuter och räkan försökte att göra sig av med den såg det ut som i alla fall och nu har jag hittat den där vars namn jag inte kom på tidigare (Diaptomus) och den har jag tillsammans med cyklopsen och en till sort som är mer formad som en bagge i kroppen kanske en musslkräfta http://fishweb.ifas.ufl.edu/planktonweb … ptomus.jpg
Vad jag förstår så har musslkräftor skal och den här var skallös åtminstonde rör den sig så och jag uppfattade den som till formen som en cyklops eller Diaptomus men på bilderna syns det inte så tydligt .
Finns det korta å tjocka planarier för den här är ju max 1,5 mm lång men säkert en 0,5 mm tjock vid sitt huvud ?
Mm, finns ett helt gäng med olika planarier/plattmaskar. Är för dålig på vilka olika arter det finns och vad de heter, men har sett flera olika varianter i mina egna burkar. Brukar inte vara farliga för fisk/räkor men kan vara förödande på fiskrom. Osäker på om någon art kan vara det, men tror inte det.
Såg i annan tråd att du tagit filtermatta från dammen, du har troligen en hel del skoj smådjur i burken.
Är nog en speciell art i såfall, jag har planarier i karen där Hyallellan går och har aldrig sett något som ens påminner om en attack. Hyallella är dessutom små, betydligt mindre än vanliga CR/Cherry osv.
Nja inte medicinerar jag något jag inte vet vad det är ännu å dessutom brukar jag aldrig medicinera
Kommer från en annan hobby koi å där är man tokig i att medicinera allt å dom värsta avarterna finns ju givetvis i usa där man gärna injicerar sina dyrgripar med olika antibiotika mixar i hopp om att dom skall tillfriskna från sina misstänkta sjukdomar som man inte riktigt konstaterat utan man mer i "förebyggande"syfte ger dom en spruta då dom kostar en slant .
Tar ibland lite skrapprov på koien å tittar i mikroskop å visst där finns parasiter men i små mängder å skulle man köra usa stilen så skulle hela dammen formalin å malakitgrön behandlas men har haft små mängder parasiter i koiens slem i säkert 15 år nu å dom individerna lever å frodas å klarar av lite parasiter å kanske är de så att räkorna klarar lite angrepp utan att dom dör ut i burken .
Fick några bilder igår på en vuxen rainbow med 2 st monster på nosen och är det nu planarier eller är det något annat dom är lite kortare å tjockare än dom planarier jag sett på bild på nätet men hur som haver räkan tycks inte lida då den simmar omkring å käkar som vanligt så jag får väl se hur det utvecklas .
Kanske är det dags med någon predator vad finns det förutom små fiskar finns det några andra som käkar planerier om det är dessa jag har ? Bilderna klickbara till 1024
mvh/bjorsa
Själva delningen i ena änden verkar skum, stämmer inte med planarier. Gillar inte heller att det är två och sitter fast i lång tid. Känns klart dåligt. Ska kolla i en bok i morgon, om jag kommer ihåg det. Det är ovanligt, men det finns en del parasiter och sjukdomar på räkor också. Börjar du själv bli tveksam så upp med räkan i eget kar och dra bort möget om det går.
Snorkråka? Har du något namn på dem? Jag tänker på Lernaea när jag ser dessa bilder, men dom är ju längre vad jag vet men dom har kluven stjärt. Kan det finnas flera olika sorter av dem?