Har alltså konstaterat att jag har planarier i akvariet, och nematoder inte i överflöd,har sett enstaka nematoder men mest planarier,
I dag när jag satt och kikade så såg jag någe litet
Ytte
Pytte yber smått djur,som sprang omkring på mangrove roten, alla ohyres gäster värkar samlas där
Detta nya lilla djur, som jag knappt kan se med mina ögon,
kroppen på den ser ut som att den är i tre delar som en triangel en “knopp” längst fram och två längst bak fast den sitter i hop, ljus i färgen kan detta vara en hopp kräfta?
Det sägs, eller vad jag har läst mig till i alla fall att man får dessa under bara gäster när man övermatar för mycke,men jag tycker inte att jag gör det, kör med ett foder som heter biomax,avlånga röda små pinnar, brukar slänga ner 2-4 stycken och det är uppmummsat efter en timme ungefär,
Sen låter jag det gå nån dag tills jag matar dom igen,detkan väl ändå inte vara övermatning?
Eller vad säger ni?
Har en känsla av att jag har fått med dessa i från mangrove roten jag köpte,har haft i gång detta kar i snart ett år, och har aldrig sätt en planarier eler dessa små hoppande saker,kan det stämma att man drar med sig ohyra i från rötter?
Vill inte ha en kolloni med ohyres djur,
Ska jag dra ner på matning ännu mer,eller låta bli tex en vecka att inte mata mina små räkor?
Låter som hoppkräftor, ja. Man ser dem också ofta på rutorna, rör sig ryckigt och rätt snabbt. Fortsätt mata som du gör, räkorna får ha sitt. Samtidigt blir det en del fint snafs kvar från fodret, men det är inget att göra åt. Finns sannolikt även mycket annat i karet som de kan leva på. De är ofarliga i övrigt.
Jag tror inte det är lönt att starta om karet. Krypen kommer in ändå. Det kan finnas ägg i vilket akvarium som helst, räkorna kanske bär på något, de kan komma med växter och kanske tom med kranvattnet. Stör krypen dig så mycket så skaffa någon liten firre som äter dem, alternativt fler snäckor som äter det som krypen lever på.
Vad för slags snäckor kan jag ha med körsbärsräkor?
Som inte är skadliga eller käkar upp mina räklingar?
Och så en till fråga, skitar snäckor ner kopiöst?
Har inte kunnat städat botten,eftersom jag är rädd att jag råkar suga upp nån, hur gör ni andra med städning?
Du kan ha i princip alla snäckor med räkor. Den enda du möjligen behöver undvika är Anentome helena, rovsnäckan. Enligt min uppfattning så skitar snäckor inte ner särdeles, de hjälper tvärtom till med nedbrytningen av olika saker. Räkorna plockar för övrigt gärna i skiten också, så det är en extra bonus.
Du kan nog ha både Posthorn och Äppelsnäckor, men jag hade rekommenderat Posthorn till ett så litet akvarium. Äppelsnäckor blir stora och risken finns alltid att de dör - då blir vattnet dåligt mycket snabbt.