cyano är en bakterie och den brukar komma som patrik skriver när man har fel värden i karet.
Det täcker tyvärr inte bara botten när det väl fått fäste så sätter det sig på allt i hela karet och växterna dör sakta men säkert.
Jag o gubben min hade detta problem när vi bodde ihop och hade ett 750L kar som drabbades. Vi testade allt från mörkläggning, olika preparat det enda som hjälpte var General tonic. I det karet hade vi inga känsliga räkor eller växter så då funkade det ju.
Ja, man bör försöka få balans på karet igen för det ser ju inte trevligt ut. Skulle tro att man får göra en omstart eller något annat radikalt för att få bort det.
General Tonic är väl en fiskmedisin, i alla fall så var det det förr och man köpte det på Zooafären, tror det var Tetra som hade den i sitt fiskmedicinsortiment och det fanns en rad olika preparat.
Omstarter åtgärdar aldrig ett problem, det förskjuter det bara. Har ett kar här hemma som bör vara i totalbalans och där har jag en fläck med cyano nära ytan i lite mossa.
Det undrliga är att jag aldrig råkat ut för detta en enda gång på 46 år, hur kommer det sej, det fattar jag inte :? Det är ju tydligen inte så vanligt förekommande detta Cyano, eller?
Problemet måste ju vara för mycket eller för lite av ett ämne i vattnet, eller?
Uff, nu blir jag trötter… sök på Plantswap så hittar ni allt ni vill. Jag tror även det finns en gammal tråd av mig (under samma nick som här) på Zoopet. Jag har skrivit allt jag orkar om cyano, jag vet hur jag själv kan tackla dem. Resten är bara att googla… s
Tar upp tråden igen, var får man tag i kaliumnitrat KNO3 :? ?? Jag har fått Cyano i karet med Ceratopteris Cornutorna i, nu har jag släckt karet men det måste ju täckas med tjocka lager papp eller något annat som inte släpper igenom ljus och det har inte jag !!
Som jag skrev på PS så går det bra med svarta sopsäckar (om du inte vecklar ut dom)
KNO3 finns på alla ställen som säljer PMDD bulk. T.e.x: http://www.haack.se/pmdd/
Där var det tvärstopp, han ligger på sjukhus står det. Någon annan stans man kan få tag på det ?
Svarta sopsäckar, kan ju prova det, men då får man tejpa ihop dem för att de ska ligga kvar på karet. Hur länge ska de ligga på och kommer inte Cyanon tillbaks efter en tid :? ?
Låt säckarna ligga på i minst tre dygn. Om det kommer tillbaka är ju beroende på vad som orsakade det. Är karet stabilt i dag, så kan mycket väl mörkläggningen se till så att det försvinner för gott.
Jag hadde ingredienserna för att blanda till PMD-näring eller vad det nu hette hemma och där fanns även KNO3, frågan är om det är ofarligt för mina Snöflingeräkor och om så är fallet hur blandar jag?
Jag har inte vågat använda detta till växterna pga räkorna i karen så jag hadde helt glömt bort att jag hadde det hemma, vet ej om det är skadligt eller ofarligt för räkorna :? !
Själ fick ja cyano i mitt 112 l kar där mina princessor av burundi går, de kom efter att ja bytte bottenmaterial. Behandlade me GT o vips så va cyanon väck. Kom på efter behandlingen att ja ju har några amanos o röda körsbär däri, men dom klarade GT-behandlingen o lever fortf, puh tack o lov:)
peckoltia: du känner nog igen cyanobakterier från tidningarnas löp under somrarna, då ofta “blommar” sjukt mkt på östkusten.
hittade två bilder på zoonen (långa länkar, hoppas de funkar;))
Nu för tiden vet jag hur det ser ut, men då visste jag inte det, fattar inte hur jag kunde slippa att råka på Cyano alla dessa år bara, men någon gång ska ju vara den första:D!!
Jag mörkerlade karet totalt, Cyanon försvann för stunden men kom tillbaka väldigt fort, då började jag rensa bort alla större flytormbunkar och sparade bara de allra minsta, sen tog jag bort alla som jag såg det minsta lilla Cyano på och tillslut i somras hade jag blivit av med skiten och har inte fått tillbaks det än i alla fall:D!!
Jag har ibland fått bort dem just genom att ta bort så mycket som möjligt mekaniskt, och sedan några täta vattenbyten efter varandra. Blir det mycket igen har jag tagit bort dem igen när det blir så mycket att det går att få bort i sammanhängande sjok.
De kan utnyttja luftens kväve. Speciella färglösa celler på trådarna (bra mikroskop behövs) har förmågan att omvandla kväve till vattenlösliga former - nitrat i första hand om jag minns rätt, men det var ett tag sedan jag läste på om detta. Därför kan de växa på bra även om det är ont om nitrat i vattnet.
Åtminstone vissa av dem kan bilda olika typer av gifter. Ett av skälen till att hundar inte ska dricka eller bada i vatten med pågående algblomning. Det kan nog finnas andra alggrupper som kan bilda gifter med.
Vet däremot inte om de kan bilda gifter som skadar räkor. Dessutom är det inte alls säkert att de bildar något gift. Jag vet inte om man har koll på vilka förhållanden som ökar risken för aatt de börjar bilda gifter, för det sker absolut inte alltid.
Cyano är ingen alg utan i grund o botten en bakterie, det är därför man behandlar cyano me bakteridödande medel i första hand. Alla sätt e bra utom dom dåliga, men får ja rekommendera så köp General tetra tonic o den försvinner inom ett par dagar.
Jag tycker att det är fel att rekommendera mediciner när det handlar om en obalans i akvariet och inget annat. PatrikMalmo har skrivit hur man ska göra. Jag försöker alltid medicinera så lite som möjligt med samma anledning till att man medicinerar människor så lite som möjligt, resistenta bakterier. Så när inget djur mår dåligt av det heller så ser jag ingen anledning till att ta till mediciner.