Nu har jag lyckats få cyano alger i mitt räkkar Vad gör jag nu??
Som det är nu har jag dessutom massor av pytte små räklingar i det + äppelsnäcks bebisar i miniformat.
Jag vågar ju inte köra med General Tonic som är det enda sättet att bli av med cyano på för då kommer ju säkerligen varenda räka dö
Kan jag riva ut alla växter och rötter spara lite av vattnet eller använda mig av vatten från nått av mina andra kar och starta om hela karet? :?
Hur lyckas jag då föra över alla räklingar och äppelsnäcksbebisar på ett säkert sätt? :shock:
Så förbannat typiskt att jag ska få denna gröna äckliga smörja nu när jag äntligen lyckats få räklingarna att överleva :evil:
Oj så tråkigt med sådant skit
jag hörde nån gång att om man mörklägger det totalt så försvinner det efter fyra fem dagar det måste väl räkorna klara :?: :roll:
Mörkläggning funkar inte det har jag testat förut då cyano är en bakterie så funkar det endast med GT eller nått som tydligen bara vetrinärer kan skriva ut. :roll:
Öka cirkulationen blir svårt då jag bara har ett billi filter då jag har räklingarna där.
Men funkar det inte om jag sparar vattnet och sen byter allt inne i karet??
jag skulle ha gjort en omstart på precis det sätt som du säger. Spara 2/3 av ditt vatten och använd det till nystarten (ta från övre delen av karet). Mina räklingar brukar jag suga upp med en plastslang med liten dimension så att inte trycket blir för stort. Reglera gärna med tummen till lagom ström. PETJOBB!!! För att få med så lite cyano som möjligt till nya karet så kan du fånga upp de små med ett matskedsmått ur den behållaren som du har sugit upp dem från botten i.
Gaaaah, ingen omstart!! Byt vatten och tillsätt en gnutta kaliumnitrat, KNO3. Ofta kommer cyano vid en obalans mellan kväve/fosfor, och går man då upp lite i kvävehalt försvinner de oftast. Har du inte redan mycket växter (som växer bra) i karet, så kör ned några snabbväxare. Hornsärv rekommenderas.
Att försöka hindra cyano från att komma in i ett akvarium är fullständigt lönlöst. De finns i nästintill alla akvarium och växer när förhållandena är rätt. De sprids genom många olika kanaler (troligen också via luftburna sporer). Har man krukväxter och har trixat med dem innan man gör något med akvariet så har man garanterat cyano i burken.
Enligt mig är de bäst att hitta problemet till varför olika sorters alger/bakterier börjar frodas, och ordna de den vägen. Istället för att göra omstart eller använda nåt snuskigt medel (tror inte på medel)
Vad cyano hör till tvistar man väl fortfarande om, det är ingen alg men inte heller en vanlig bakterie. Struntsamma, de kommer nog med resultat när de tjötat färdigt. Googla lite på cyano, cyanobakterier, blågröna alger så hittar du bilder på möget. Oftast är de just onaturligt blågröna i färgen, lägger sig som en “matta” ovanpå botten. Finns även nästintill svarta samt bruna varianter, men de är ovanligare. Gemensamt för dem är att de lossnar lätt och därmed ger ett skenbart enkelt intryck att få bort. Dagen efter är de oftast tillbaks i samma skala.
Man kan prova att filtrera bort dem med verkligt fint filter, men gör rent det dagligen. De rör sig genom filtermassan och är snart ute igen. I kombo med en gnutta KNO3 får man oftast bukt med dem.
Byter man vatten och slamsuger/plockar bort den värsta cyanon så borde en tillsats om upp till 5 mg/l funka. En bit under rekommenderad EI-nivå, men nu ligger ju också fokus på räkorna. Jag hade definitivt vågat mig upp dit, det är den mängd mitt kranvatten innehåller - och det funkar även för kardinalerna, som anses känsliga.
Skrev “upp till 5 mg/l”. Hade jag haft dyrgripar till CR hade jag nog faktiskt låtit cyanon vara. De algerna behöver inte alls vara något tecken på dålig vattenkvalitet, så räkorna kan mycket väl ha det finfint med sådana i karet. Tyder snarast på låga kvävehalter, och det verkar de ju trivas med. Är man det minsta osäker så kör i verklig underkant, grejen är att få till balansen mellan kväve/fosfor. Tar det lite längre tid må det vara hänt.
Kommer du ihåg “slime” som alla barn lekte med på 80-talet? :roll:
Så ser det ut fast mörkare grönt …det lägger sig över allt i akvariet och man blir inte av med skiten. Luktar man på det så luktar det värre än ett gammalt avlopp
Det blev faktiskt en omstart för jag hann inte läsa vad ni andra skrev…det verkar som räkorna och alla räklingar fixade det.
Jag behöll lite av deras gamla vatten sen tog jag vatten från ett av mina andra akvarium som har bra värden. Rengjorde aldrig filtret utan det fick stå igång hela tiden.
Avslutade det hela med en dos easylife för att minska stressen och få ordning på alla bakterier.
Om man tar upp de för hand ur akvariet, känns lite småhalt men ändå inte slemmigt? Om man knölar ihop de till en boll, känns de då som en mossboll? Hoppas nån förstår vad jag menar haha