Culling, inte roligt men nödvändigt!

I dag har jag plockat bort dryga dussinet räkor i leveransstorlek. Orsaken är att de inte håller måttet och har en grådaskig ton i skalen med transparenta inslag och dem ska man inte odla vidare på. Det är viktigt att sortera bort undermåliga individer nu, innan de börjar föröka sig, och hinna sprida sina dåliga anlag. Det smärtar mig att tvingas avliva djuren, och i synnerhet “mosura grade” med crown, heart och andra attribut, men det hjälper inte om färgerna inte är avels dugliga.:frowning:

Inte möjligt att ge bort dessa djur (till en liten summa)? Inte alla som har råd för dyrare finare exemplar.

Jag har svarat tidigare angående denna fråga och ger samma svar igen, att jag vill absolut inte ta risken att dessa undermåliga räkor på något sätt kommer i omlopp, oavsett var de hamnar till slut. Det finns tillräckligt med “dåliga” räkor på marknaden så jag behöver inte bidraga till att de blir ännu fler.

I en kull med räklingar så blir det dessvärre någon eller några som måste sorteras bort. En räka kan bli bättre med ålder och rätt miljö men en del är helt enkelt kass från födseln.

Ja. Det förstår jag till 100%. Tänkt mest att det kan finnas folk som vill ha “undermåliga” räkor som kan komma till användning. Egna odlingsexperiment osv :slight_smile:

Kan du inte skaffa ett akvarium till med någet som äter räkorna? Så får ju iallafall naturen ha sin gång? :slight_smile:

Nej, jag föredrar en snabb och skonsam avlivning.

Sådana räkor borde ju vara perfekt att använda till “hybrid vigor”-experiment?
Förenklat uttryckt, korsa två inavlade linjer och få fram en ny linje med bättre egenskaper.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heterosis