Har en Crystal Black och en Crystal Red hona som nu har fått tre kullar var. Men inga yngel har överlevt. Jag har sett yngel efter varje kull men de dör efter kanske en vecka eller två.
I samma kar har jag körsbärsräkor som inte har några problem att föröka sig. Dom gör det inte just nu pga att jag inte har någon vuxen hane.
Karet är på 19 liter.
Varit igång flera år, men just körsbären har gått i ett år nu.
Har ett litet filter som är räksäkrat med en nylonstrumpa.
pH har jag för mig ligger runt 7.
Temp runt 22-24 grader.
Har en del snäckor som physa och kanelbullar, en posthorn och en liten ancistrus bäbis.
Är lite dålig på vattenbyten men jag försöker göra det en gång i veckan minst.
Vad gör jag för fel?
Har ett par funderingar själv
Är det för dålig cirkulation eftersom det är räksäkrat så kanske det blåser för dåligt.
Ynglena får för lite mat. Hur matar man räkbäbisar egentligen? Dom visar sig knappt och har jag ner något så tar de vuxna det först, eller så är det för finfördelat så ramlar det ner mellan gruset och ingen når det.
Det finns foder som är gjort för yngel och som ser till att det finns i vattnet så det är en tillgång till alla, men det behöver inte vara fodret kan vara annat med ditt ph är lite högt för CR men borde gå men kan göra så att mindre ägg kläcks.
Ditt KH hade varit intressant att veta…?
Vad matar du annars med idag?
Man kan inte jämnföra dessa två arter och säga att “mina RC mår fint och ynglar av sig” för de är väldigt “inställsamma” CR däremot behöver en tid för att ställa in sig och inte ens då kanske det fungerar för de är ibland kinkiga, när man väl får igån CR så brukar det bara rulla på…
Så mitt råd är hellre se vad CR vill ha och anpassa karet efter dem, för att RC anpassar sig bättre till det…
Jag matar med algtabletter, micromask, ett tablettfoder som heter nåt med viaformo?? (Köpt via pwss, men jag kom inte in på sidan för att se vad fodret hette) och en annan pellets liknande som jag tror egentligen är till för corydoras eller allmänt för bottenlevande fiskar.
Så jag har inget foder just till räkor. Det är ju säkert bra att ha det, men är det nödvändigt?
Så hur anpassar jag karet till CR mer än vad det redan är? Vad behöver dom mera/mindre/annorlunda än Körsbärsräkor?
KH skall ligga runt 4-5 6 går med men kan ge mindre kullar det om man har för högt…
hur man anpassar det för dessa är inget konstigt rätt ph rätt kh lagom värme tillgång till mat som verkligen innehåller vad det skall och som är ämnat för räkor… små vattenbyten eller nästan inga alls bara fylla på vatten för att få stabilitet…
Klart att mat inte är nödvändigt men som du själv säger hur skall alla få tillgång till det osv…
finns massor av grejer på marknaden vad som är rätt och fel är upp till dig som konsument att ta reda på…
Mina japanska med högre gradering är däremot mycket svårare att odla. Honorna går med rom hela tiden där också och ur vissa kullar överlever faktiskt en hel del, medan det i andra kullar är 0% överlevande. Mystiskt…
HK:t ligger på 4. Men det står på beskrivningen att det ska går från blått över till grönt till gult. Det blev aldrig grönt utan det gick direkt från blått till gult, har det någon betydelse?
Om ett för högt KH ger mindre kullar, hur påverkar då ett får lågt KH?
Kan det vara för rent i karet? Eftersom innan jag började med Crystal räkor var jag ännu sämre på att byta vatten eftersom jag inte ville få med några yngel.
Så, dra ner på vattenbytena och ge mera mat, iaf så att ynglena får tag på det. Du kommer inte på nåt annat som kan vara fel? Vet inte exakt hur länge jag haft dom, men dom har som sagt hunnit med åtminstone tre kullar. Så jag tycker dom borde ha ‘kommit igång’?
Jo de har kommit igång men ngt gör så de inte överlever eller rent av kläcks…
Lågt Kh har jag inte sett problem med iaf inte så lågt som 3 så…
Rent vatten är bra fråga är om där en biologi i karet dvs naturliga bakterier och alger som svävar rundor, som sagt finns massor av preparat på marknaden som kan avhjälpa dig men jag kan inte säga vad du skall ha av dem då jag inte själv använder dem…
Mina Cr är ursprungligen själv importerade från Taiwan, och jag har fått massor av tips av odlaren där nere men där i ingår med vad de använder för preparat…
Mina är ständigt gravida och där är alltis yngel överallt i karet jag har… hela vintern har de ynglat med så där har blivit en hel del…
Ok, jag får prova mig fram helt enkelt. Så länge de vuxna mår bra så… Men snart börjar dom bli lite gamla, vill ju ha några bäbisar som överlever innan de vuxna viker in skägget.
Men då ska det inte vara nåt större fel på KH:t, kanske få ner pH:t lite, mata mer, mindre vattenbyten. Får se upp med nitrit då antar jag, för det lät vanskligt, mata mer och göra färre vattenbyten
Jaa du, har ingen aning om ph, kh aldrig provat:). Stockholms innerstadsvatten.
Foder får de lite av varje. Under de dryga 2 1/2 år som jag har haft räkor så har jag provat väldigt många sorter bla Mosura och Aquatic Nature. Mina CR fulkomligt älskar Båda dessa sorter medan tigrarna och Purple zebrorna är mycket mer återhållsamma och tycker bäst om fryst artemia. Flera av de sorters mat som jag använder har jag köpt på e-bay och eftersom texten är på kinesiska/japanska så är det lite svårt att veta vad de heter. Eftersom jag har 11 olika sorters räkor får man prova sig fram lite men i stort sett är de riktiga allätare som utan problem kan leva på överblivet fiskfoder (har en överbliven räka i mitt 260l gjort i över ett halvår och den är stor och karsk som bara den).
Jag använder inga värmare varken till fiskar eller räkor. Har c:a 22-23 grader hemma och det får räcka. Vågar inte sätta ner värmare i mina 17l räkburkar. Bränt barn osv…
Jag har filter i 4 av mina räkkar. 1 är ett gyppyhotell på c:a 40l, där mina blå tigrar går, med ett inbyggt filter. I 2 kar har jag Edens lilla ytterfilter och sedan har jag ett påhängsfilter på en 17l burk.