Jag har en Crystal red hona som bär på rom detta är första gången för mej och jättespännande !!! Nu undrar jag om jag behöver göra något eller om jag bara lugnt kan avakta på nedkomsten?
du kan lugnt vänta in nedkomsten det tar ca 30 dagar från att romen synts på magen innan du behöver leta efter småttingar
Måste vara därför våra akvarier blir fler och fler.
Man vill slippa den eviga väntan så man skaffar fler sorter
Ska man flyta ynglen eller kan de gå kvar i karet när de är kläckta? Jag har en hel del gömställen för småttingar då jag har vildguppy och smycketetra i karet, men får skaffa mossa att täcka botten med och då har dom ju ännu mer gömställen !
Flytta fisken istället
Annars är det väl smart att flytta räklingarna om du vill ha många överlande
Flytta fisken går inte för jag vill inte blanda mina vilda guppyn med de andra jag har och smycketetrorna är 20 st, det är minst 30 fiskar och dom kan jag inte ha i mitt andra kar som då skulle bli överbefolkat. Kan jag flytta räkhonan istället?
Du skulle kunna flytta den men koppa in den väldigt långsamt i så fall, det finns risk för att honan släpper rommen pga. stressen av att flytta.
Skulle rekommendera dig att köra alla dina räkor i ett sepparat kar om du har möjlighet så kommer du få se mycket mer av dem:)
Att se dem är inget problem här, dom är ju alltid framme och grejar
!!!
Om jag byter det mesta av vattnet till samma som är i karet där hon går nu, skulle det fungera?
Det kan du göra om du vill men koppa in den ändå, dumt att riskera något, lägg den i ett glas halvfullt med vatten, sen lägger du i en tesked vatten var 5e minut i en timma eller nått så är det nog lungt sen
Men låt några fler räkor gå med honan, har inte personlig erfarenhet om det men det påstås att räkor är “sociala” djur som inte alls trivs ensamma så låt den gå med ett par andra räkor också.
Det låter bra, så gör jag
!!! Får ta det i morgon för nu är karen släckta för natten
!!
Lycka till, hoppas det går vägen nu!
Det gör jag också
!!!
För mej är det bäst att ha räkorna tillsammans med fiskarna då jag åker till gubben på Tobago 1 ggr om året i 9 veckor för då får dom alltid något att äta !
Du måste väl säkert ha någon som kommer och matar då och då, bara att ta räkkaret också med ett pellets eller tre i veckan
Jodå, jag ska allt se till att hon får käk min lilla mamma och kommande bebbar :lol: !!!
Nu har jag fixat karet till min räkmamma, har bytt sanaden till finare och fyllt karet med vatten från det stora karet hon går i nu. Nu får det stå tills i morgon så ska jag börja koppa i henne till hennes nya bostad i morgon kväll !!!
Ska jag släppa ner några kompisar till henne?
Ja, du bör låta ett par tre räkor till gå med henne tycker jag.
Jag har 30 st så då kan jag låta henne få några kompisar !!
Jag skulle behövt mossa också men det får väl vänta.