är sugen på cb räkor är dem bra att starta med och hur många kan man ha minst?
Hej!
Vilken räksort menar du? Det finns flera blå sorter som har olika krav.
Här http://www.redbee.se/content.php/5-räksorter kan du läsa om de olika sorterna, behov, svårighetsgrad etc.
jag tror jag helst vill ha blue bee men tror dem är lite svåra? annars vilken?
kan även tänka mig gröna räkor är dem bra at starta med?
Jag är själv ny på räkor och har ingen egen erfarenhet.
Jag svarar mest för att jag tycker det är tråkigt när nybörjare aldrig får svar på sina frågor.
Svårt att komma in i hobbyn då…
När “Makkan” i en annan tråd föreslog “…körsbärsräkor, CR eller CB låg gradering…” så menade han Crystal Red eller Crystal Black. Körsbärsräkor anses vara den lättaste sorten att lyckas med. CR och CB finns i olika grader där högre grader är mer inavlade och därför sägs vara känsligare och svårare att hålla.
Blue bee är beskriven under “räksorter” (länken tidigare) av Arek som jag tror är en prisbelönt odlare här på forumet.
Du kanske kan söka kontakt med honom om råd och ev. köp?
Om grön räka står att den är mycket tålig men det gäller att veta att man fått “rätt” grön räka. Tydligen finns det risk för förväxling i butiken?
Det är mycket att läsa och förstå i början. Vill du göra det enkelt för dig så börja med körsbärsräka. Vill du ha en annan sort så bestäm om du vill ha typen som vill ha surt vatten eller inte. Sedan startar du upp ett akvarie utan räkor. Under den månad som det tar för vattenkvaliteten att bli bra så hinner du förstå mer av allt som är skrivet.
Lycka till!