CR vill inte föröka sej

Haft lite problem med mina räkor i några månader… köpte dom förra sommaren och tog nån månad innan dom gick med rom första gången, efter 5 honor (1 CR 4 Sw) tappat sin befruktade rom visste jag att nått var fel. min lösning på det var att skaffa shrimp soil och det funkade. Sw släppte yngel ca 2 veckor innan min Cr, dom vita räklingarna försvann men nästan hela min “kull” från CR räkan klarade sej. Efter det kom det några kullar till men dom han dö innan dom växte upp…
Vid denna tiden är det november och jag flyttar 35mil till GBG räkorna får yngel efter nån vecka men igen inga som växer upp…
Efter det flyttar jag SW och några dåligt utfärgade CR till ett annat kar och ingen bär på rom efter det. Väntar på att dom CR räklingarna som jag fick skulle bli könsmogna.
Visar sej att en hona av dom dåligt färgade Cr bär på rom när jag säljer dom. Alltså borde dom som blev kvar i 30l karet oxå vara könsmogna men ingen har bärigt på nån rom…
Dom enda som har haft rom sen jag flyttade är dom i det andra karet :scratch: (där överlever inga yngel pga fisk)
Har flyttat över en hona nån gång när jag sett att dom går med rom, dom går “fulltid” men ingen av ynglerna överlever.

HJÄLP

Matar främst med white pellets och mousura gravidas. ph.t ligger på 6.5 några andra värden har jag inte koll på då jag inte har tester.

Du bör nog skaffa tester och kolla för säkerhets skull, sen kan det vara koppar om du bor i gammalt hus.
Jag använder akadama och har många räkor som bär rom nu och i SW och Goldenkaret ska det finnas räklingar men har inte sett någon av dem än det ska finnas 2 kullar sen går ett par till honor med rom nu:)
Göteborgsvattnet är bra bara man inte har kopparrör i huset, men till mina räkor använder jag nu osmosvatten ja alla utom mina davidi då:)

Killen tror inte det är några koppar rör i huset, rören ska ha byts 2002-2003. Vilka tester bör jag köpa?
Är det inte krångligt med osmos vatten?

Kolla nitrit och nitrat för säkerhets skull:)

Nej det är inte krångligt, jag kopplar filtret till kranen och så fyller jag en 25L dunk så har jag ett litet tag, har skaffat mej ett litet saltvattenskar och köpte osmosfiltret till det men använder det till räkorna med, jag bryr mej inte om att använda TDS mätaren fast jag har en:)

Okej :slight_smile: Ska köpa dom testerna .

Tycker du ska införskaffa dej ett osmosfilter med :slight_smile:

Hm vad brukar dom kosta?

Var har du köpt ditt osmos filter? tycker dom verkar vara rätt dyra :scratch: och krångliga.

De är inte så dyra och inte är de krångliga att använda heller jag köpte denna :slight_smile:

http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/product&path=47_64&product_id=557

Skulle tro att du behöver investera i ett osmosfilter för att få fason på dina räkor :slight_smile:

Tack för länken! Jo 700 kan jag lägga på dom, men skulle inte vara så kul att lägga upp mot 2000.
Skulle du vara snäll att visa/förklara hur den funkar? förstår inget av filmen :scratch: :cry: