CR hona med rom

Igår så hittade jag första honan som jag sett gå med rom i alla fall. Vet inte alls hur länge sen hon har gått med rom, kan man se det på hur utvecklad rommen är? Den var ganska mörk och verkade hänga rätt mycket när honan släppte ner den och tryckte upp den. Lyckades inte få någon bra bild då honan höll sig längst bak i karet bakom red moor roten eller peacock mossan. Detta var den bästa bilden jag lyckades ta:

grattis nu är det bara att vänta då

Jo bara att vänta, men jag vet inte hur länge eftersom att jag inte vet när den började gå med rom. Vet att det var ett räkrace i mitten av förra veckan å sen har det varit ett 1-2 före det också. Dock så har räkorna bra med gömställen så de är ju inte lätt att se alla så den kan ha gått med rom en vecka eller flera veckor utan att jag sett det.

Går det på något sätt att se hur rommen förändras och om den är nära att kläckas? När börjar man mata med yngelfoder osv?

jag har aldrig matat med yngel foder och mina räklingar klarar sig fint men karet är väl inkört och dom kommer allt fram när det är mat dax

En lite bättre bild från idag:

Läcker bild. Sitter den i en solstrimma?

Den verkar hålla sig mitt i karet så det är nog belysningen som letar sig ner mellan red moor roten och vallisnerian.

Svårfotad liten rackare, speciellt när jag inte har något annat objektiv än standard 18-55mm å ingen extern blixt heller. Får skriva upp det på någon önskelistan nånstans :slight_smile: Fick iaf ett där man ser rommen rätt bra förut.

fina bilder hur som!
Och trevligt med både räkrace och rom!!

Hur är det med rommen det gick inte att se på något sätt om det närmar sig färdiga räklingar? Ca 4 veckor från att de börjat bära på rommen ska det ta? Dock så vet jag ju inte hur länge den hade gått med rom innan jag upptäckte den. Hur mycket rom brukar en CR bära på första gången tror jag det är nu? Har försökt att räkna romkornen, å får de till runt 20 stycken kanske om jag inte sett helt fel.

Det är lurigt att se hur länge de gått med rom, vissa Crystals har ljus rom medan andra har mörk. Bara att chilla i soffan och ha förstoringsglaset framme varje dag. :slight_smile:

Roligt :slight_smile:

18-55 kan man ta riktigt bra räkbilder med, bara att träna! :smiley:

Hehe något förstoringsglas har jag inte, men letar iaf upp honan med rom varje dag efter jobbet. Så jag får väl börja leta räklingar när den släppt rommen.

Hittade inte honan med rom till att börja med nu ikväll, men till slut så hittade jag henne i en lite grotta i red moor roten. Kollade mina tidigare inlägg och de räkrace som jag har sett var 10/3 och 30/3. Bör isåfall ha varit det racet som var den 30:e som gett resultat med en räka som går med rom tycker jag? För det som var den 10:e borde ha kläckts redan om det blev något väl? Så ca 2 veckor bör den honan ha gått med rom, om det nu inte är något räkrace som jag missat efter den 30:e

Honan som går med rom bär fortfarande på den, fast det har minskat tycker jag. Kanske 10 korn nu och i början var det nog runt 20. Kunde se ögon i romkornen med förstoringsglas nu, fast på bild var det inte lätt att få med det. Om jag räknat rätt så bör det vara dags för kläckning nån gång under veckan.

Tycker att det verkar vara ännu mindre romkorn idag. Såg bara 3-4 st på en sida. Kan det vara så att de har börjat kläckas eller har hon tappat dem?

Ser ut som att det är räkrace i karet idag också, de har inte ens tid att äta av maten jag la i. Får hoppas på fler honor med rom snart då.

Igår var det räkrace igen och resultatet idag ser mycket lovande ut tycker jag.

Räkan som gått med rom i eventuellt 4 veckor igår hade runt 4 romkorn kvar vad jag kunde se på den igår och idag vet jag inte då jag inte hittat den eller lyckats se några yngel ännu. Får spana senare ikväll när jag lagt barnen.

Lite större bild här ifall man vill se tydligare:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3374.JPG

Idag kan jag inte se några romkorn på den räkan som gick med rom från minst 7:e april. Hittar inte några räklingar, men de är väl svåra att upptäcka och jag har ju mycket gömställen.

Har fortfarande inte sett till några räklingar från den första honan som hade rom. CR SS räkan har kvar sin rom iaf och idag hittade jag en till räka med rom.