CR Gömmer sig.

Hej

Jag har 35~ Cr i ett kar. Har 1 rot i karet, ser ut som ca 30 räkor har krypit under den roten, roten är inte alls stor. Men ändå har dom klämt in sig där. Bör man oroa sig?

Mh

Går det fiskar i akvariet?

nej

då är det definitivt något fel, berätta mer om dina förhållanden i karet?
grus,rötter växter,vattenbyten,växtnäring,pump,doppvärmare eller något annat som kan vara skadligt i karet?

Det är ett relativt nystartat kar. Använde en bakterieodling från ett annat kar. 70% av vattnet tog jag därifrån. Har varit uppe i 3 veckor utan befolkning och sen slängde jag i räkor. Dom var pigga och fräscha första natten sen började dom gömma sig. Nu är det bättre, men fortfarande många som gömmer sig, 10-15 st.

Har en vältvättad vanlig svart akvariegrus.
En bit flamemoss, den är inte fast i roten utan växter “fritt”. Vallisneria, Limnophila sessiliflora och Egeria densa.
En mangroo(stavning?) eller mopani rot.
0,92w/l
ph mellan 6.5-7.
Nitrit är omätbart lite.
GH och kh har jag faktiskt inte möjlighet att mäta.
Vattenbytten 30% i veckan.
Ingen växtnäring.
Fluval med filterbitar på utsidan.
Har doppvärmare satt på 25 grader.

Det är ett relativt nystartat kar. Använde en bakterieodling från ett annat kar. 70% av vattnet tog jag därifrån. Har varit uppe i 3 veckor utan befolkning och sen slängde jag i räkor. Dom var pigga och fräscha första natten sen började dom gömma sig. Nu är det bättre, men fortfarande många som gömmer sig, 10-15 st.

Har en vältvättad vanlig svart akvariegrus.
En bit flamemoss, den är inte fast i roten utan växter “fritt”. Vallisneria, Limnophila sessiliflora och Egeria densa.
En mangroo(stavning?) eller mopani rot.
0,92w/l
ph mellan 6.5-7.
Nitrit är omätbart lite.
GH och kh har jag faktiskt inte möjlighet att mäta.
Vattenbytten 30% i veckan.
Ingen växtnäring.
Fluval med filterbitar på utsidan.
Har doppvärmare satt på 25 grader.[/quote]

Det ser ju bra ut så där på rak arm, har du inga dödsfall så ge det lite tid. Kan va att dom kommer från andra förhållanden och bara ska vänja sej vid ditt vatten.

Doppvärmare kan du egentligen skippa om du inte har sådär jätte kallt hemma.
De trivs bäst mellan 20-23C har jag märkt.

Den har jag bara för att jag har hyffsat ostabila förhållanden här. Kan gå ner helt till 13-15 grader om natten.

skruva ner den ett par snäpp så det håller 20-23, den perfekta tempen som Johnny skriver :slight_smile: