Ja som titlen säger vill jag veta lite vad ni tycker om dessa kar, sitter och väljer mellan dessa två just nu och vet inte riktigt vilket jag ska ta :scratch: det lutar mest mot cocoon då jag hör mer bra saker om det men inte hittat så mycket på Juwel vio.
Tacksam för svar ![]()
Juwel Vio 40 är skit.
Den har en liten öppning i mitten på den bakre sidan på locket ,för sladdar ,så de är svåra att gömma.
Lampan som följer med fick bytas ut 2ggr på bara 6 månader sen sålde jag akvariet för jag orkade inte med det.
Jag har idag ett Fluval Edge och ett Fluval Spec V som jag är mer än nöjd med ![]()
Oki då lutar det mer åt ett cocoon för mig, jag är lite inne på akvarium med rundade hörn
fluval edge är jätte snygg men tycker att den verkar jobbig att greja i och har hör att ljuset är lite klent på det, e det sant?
Den gamla belysningen var klen (halogen) men den nya ska vara bättre (LED)
Jag har bara lätta växter i mina burkar och det funkar fint till dem.
Det blir nog inget sånt då jag kom på att dekorering blir lite jobbigt, vill ha i en sten som troligen inte kommer i genom hålet då jag läste att hålet va 12x17cm
får fundera lite till och titta i djuraffären i veckan, vill gärna ha ett kar på typ 30 liter
men tack för svar, nu vet jag att jag inte behöver bry mig mer om juwel vio karet ![]()
Jag har ett Juwel Vio 40 och är faktiskt nöjd med det, när lampan gick sönder fixade jag en ledbelysning istället, jag håller med om att öppningen ibak borde vara på ena sidan i hörnet istället och inte heller så stor.
Fluval är snygga men jag gillar inte designen på lampan som ligger över ett hål och att glaset inte går att ta av, sen sprider inte lampan ljuset mer än på mitten av karet helidiotiskt kar anser jag som kunde ha varit bra.
Nu blir jag kluven gällande juwel karet, :? Min kille tycker juwel vio är snyggare för han gillar när karet har en heltäckande ramp och om jag vill ha ett nytt kar måste jag tänka på vad han tycker ser snyggt ut med
men jag håller med honom att en heltäckande ramp är snyggare men vill inte betala tusen spänn för något som inte funkar som det ska…är förvirrad och har besluts ångest ![]()
Cocoon är dyra, men det går ju att köpa ett med rundade hörner utan att det måste vara skitdyrt med:)
Jag har beställt ett sådant här kar och det finns i 31L med och du väljer om du vill ha täckglas eller inte själv:)
http://www.aquaristic.net/Nano-Becken/Friscer-Nano-Aquarium-AquascapingCube-49-l-aquaristic.net.html
http://www.aquaristic.net/Nano-Becken/Friscer-Nano-Aquarium-AquascapingCube-31-l-15-L.html
Belysning kan du köpa ett sådant här till dom lyser garanterat bra:)
http://www.akvariumkungen.se/6-95-451/Astro-Light-KB-Black-.html
De va ju ett bra alternativ men jag är ute efter ett mer rektangulärt kar, ett som är större på bredden
verkar svårt att hitta sådana bland de mindre karen då de flesta är kubiska, samma bredd, höjd och djup
Börjar fundera på att övertala killen att ta upp mitt 55 liters med hel ramp och välvd framsida, tycker om det men vet inte vart vi ska få plats med det
suck får fundera lite till
Tack ändå för hjälpen ![]()
Hur fäste du ledbelysningen?
Hur mkt kostade den?
Jag köpte denna på Ebay http://www.ebay.co.uk/itm/171167552665?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
har kapat och mixtrat så den passade ligger uppepå mitt saltkar 4 st som jag limmat ihop med silikon.
Till mitt Juwel Vio 40 har jag tagit en bit som jag limmat fast i den grå delen där lampan brukar sitta efter att först tagit bort fästet för lampan:)
Dessa lister har en enorm lyskraft är mycket nöjd med dem:D!
Det blev ju riktigt bra.
:thumbs:
Ja det blev det faktiskt och jag är nöjd, ledlisterna är ju även billiga, har köpt 30 st ska ha dem till mina blommor med:D
Ja det blev det faktiskt och jag är nöjd, ledlisterna är ju även billiga, har köpt 30 st ska ha dem till mina blommor med:D
Det blev ett cocoon och jag gillar verkligen formen på karet
och ljuset är jätte bra i jämförelse med mitt gamla hehe
Jag var tvungen att temporärt kattsäkra karet tills jag kommer på en snyggare och vattensäkrare lösning ![]()
ska fylla upp med mer vatten men ville inte shocka räkorna med 50 % nytt vatten direkt
Det blev ju bra, men jag tror katten kommer att vänja sej och tröttna, jag har min Anton och han skiter fullständigt i alla mina kar sedan länge, möjligen kan han dricka lite vatten:)
Jo jag hoppas att hon ska strunta i det men första natten med bara täckglas så hade hon petat på täckglaset så det låg snett och är rädd att hon ska få tag i mina små räkor eller göra sönder nått så kör det säkra före det osäkra
min kille funderade på att göra nått liknande i metall och lacka det på hans jobb för det såg bättre ut när man inte ser vattenytan och så slipper man oroa sig för katten hehe
Men jag är jätte nöjd med karet och räkorna verkar gilla det med
de rör på sig mer nu och såg igår att en av dem bär rom så får hoppas att det blir nått, har inte lyckats få några småttingar än för förra gången en bar rom så släppte hon rommen bara en timma efter och jag vet inte varför, det ända jag kunde tänka mig va att rommen inte va befruktad. ![]()
Det är bara intressant nu i början och hon lär inte få tag i räkorna men de brukar tycka det är intressant i början då det rör sej i burken, fisk och räkor hör inte till kattens naturliga diet:)
Hoppas det blir smått nu då och att hon inte släpper rommen utan bär den tiden ut:)
Får hoppas du har rätt ![]()
Ja jag kommer sitta som fastklistrad på rutan varje dag nu för att va säker på att hon behåller rommen :shock: ![]()
brukar sitta som fastklistrad annars med ibland för det är verkligen rofyllt och intressant att titta på de små rackarna när de simmar runt och putsar
hehe