Co2

Finns det något simpelt sätt att ordna med Co2 till växterna?

Simpelt = icke komplicerat eller underhållsfritt eller billigt?

Ickekompliserat menar jag :smiley: !

Mäsk metoden är ju den vanligaste introduktionen till CO2 då det är den absolut billigaste, bara du är lite pillig kan du lösa det lätt, nackdelen är att det är ganska svårkontrollerat.
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=764

Du menar att det kan bli för stor dos i karet?

Det kan vara svårt att reglera bubbeltakten exakt med den metoden men när det väl är inkört och man lärt sig det hela är det inte så illa svårt. Jag kör själv med trycksatt CO2 (flaska) samt Controller, men det är till ett stort växtkar där man kan tilllåta sig själv att satsa lite mer pengar.

Jag får fixa stora petflaskor på något sett, jag dricker inte kolsyrade drycker :roll:
Någon av grannarna kanske har sådana flaskor.

De hårda flaskorna tror jag inte saluförs längre, inte helt hundra men hittar du några så är det den bästa typen, Hårda 1,5L flaskor… alltså de med 4kr pant.
:slight_smile:

Ett tips är att koppla in en pump som går på samma timer som ljuset så att CO2n är avslagen på natten.

Ok, det är lätt fixat med pumpen kopplad till taimern, men värre är det med flaskorna :? ! Finns det inte sånna där små flaskor som ser lika dana ut som de stora 25 L dunkarna eller är jag helt ute och seglar? Har för mej att jag sett sådana någonstans men var kommer jag inte ihåg.
Någon som vet?

Prøv at søre på Plantswap. Jeg ved at der er en der bruger 5 liters flasker og har opskriftne til det… :slight_smile:

Ok, ska kolla där om dom har :smiley: !

Jag hittar sånna på ICA maxi, bara att fråga =)

Dom hårda petflaskorna menar du?
Jag ska fråga på ICA supermarket om dom har :smiley: !
Annars tänker jag på de där mindre rektangulära flaskorna i vit plast
med svart skruvkork.

Som jag sa saluförs inte de hårda petflaskorna längre, du kan fråga på ICA även där, de kanske har någon liggandes på en hylla någonstans, tror inte man kan panta dem längre.

Syftade på de små 5L dunkarna :slight_smile:

Ok, ska kolla vad jag kan hitta :smiley: !

Jag körde med femliters dunkar, går utmärkt. Det ska vara de med svart och lite tjockare kork, de med tunn kork håller sällan tätt (de med tjock kork har en packning inuti). Jag tror de lite hårdare PET-flaskorna fortfarande finns kvar i Tyskland och Danmark. Saknar dem som fanns här, suveräna till många hemmabyggen!!

Hilsen,

/P