Jag har sökt ett tag på forumet ang co2, men hittar inte vad jag söker. Därav tråden
Jag har pluggat co2 ett tag nu och förstår grunder och hur jag ska gå till väga, men det jag vill veta är:
#Någon nämnde co2 tabletter, vad är det och funkar det? Funkar det i ett kar med/och/utan räkor?
#För er som använder co2 anläggning till 20+ liters akvarie, vart har ni köpt och är ni nöjda? En rekommendation alltså, gärna länk till komplett system eller dellänkar för inköpslista
#Går det “underdosera” för att kunna ha räkor som faktiskt kan må bra i ett co2 kar?
Och gärna berätta lite hur du har gjort, hur allt fungerar, resultat och om du är nöjd?
Gärna med en länk till ditt projekt
Tabletter är inte bra då nivåerna kommer variera och trigga alger. Om jag skulle ha co2 till mina CR/CB skulle jag mäta KH extremt noggrant och använda en controller och läsa CO2-tabellen extremt noggrant för att vara säker på att inte överdosera med ihjälgasning som följd. http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php
ett tips är att gå in på plantswap med din fråga…vi har co2 i alla våra kar den minsta är på 54 l…där kör vi med en vanlig kolsyretub man har till sodastremer har ett ph på ca 6 och göder en gång i v till tuben finns se en klocka att beställa som du sätter på en tryckredusering…har CB CR i karet och dom frodas och mår bra