Clown-hotell.....

Det blev inga snäckor på Bromma zoo i dag, jag kom istället hem med ett clown-hotell för 1 700:- Nu ska här testas om det funkar med saltvattensakvarium. Detta var ett superpris då det gamla ouppgraderade (med bara 1 pump) brukar kosta c:a 2 500. Tanken är att jag ska ha ett lekpar av clownfiskar samt några putsarräkor, de är ju så oerhört vackra!

Önska mig lycka till för det kan behövas.

Det är möjligt att det blir ännu en sötvattensräkburk om det inte fungerar :wink:

Vad spännande det ska bli… glöm inte lägga upp bilder isåfall.
Blir det inte bra så kan du skaffa ett gäng cardinalräkor, de från Sulawesi. Nästan lika snygga som saltisarnas. :slight_smile:

Jag väntar på 5 kg levande sten som kommer med bussgods nästa vecka:-). Jag kan absolut nada om saltvatten så jag kopplade in alla sladdar som fanns med och körde igång.
Hämtade osmosvatten på akvarielagret (tack så mycket). och köpte upp mig på salt, saltmätare + ett nitritest (aldrig ägt något under mina år som akvarist).

Lyckas jag så kan vem som helst köra saltvatten. Det enda man bör ha är tydligen tålamod… Kommer att vänta c:a 3 veckor med att skaffa fiskar och räkor. För övrigt har jag redan någon sorts tusenfoting som inneboende:-)

Så här ser det ut efter 2 dagar (sonen har fotograferat):

Nu börjar det ta sig. :smiley:

Här är en bild på våra clowner.

Det bor också 2 turbosnäckor, en eremitkrabba med vackra blå-svart randiga ben samt en fireshrimp i karet. Räkan är c:a 5 cm och MYCKET privat just nu :slight_smile:

Åh vad läckert. Det där måste jag se i verkligheten :wink:

Det där blev ju jättesnyggt ju!

Ni vet ju var jag bor… :smiley: Välkomna!

Så har ser min saltvattenräka ut som är mitt i särklass största skaldjur. Han/hon heter Sture (lite svårt med namn då de kan byta kön :?)

Lite lik de nya sötvattensräkorna är den med sin prickiga kropp och superlånga spröt. //Eva

Verkligen kanonfint! Sture är en riktig pudding! Tufft att gå på salt, har aldrig vågat mig på det. Är det så mkt pill som man kan tro?

Peppar, peppar, men jag tycker att det har gått helt smärtfritt. Än så länge…

Köpte akvariumet för 2 1/2 vecka sedan och djuren flyttade in i helgen. Några i taget med lång inkoppning. Ingen nitrit och inga algblommningar så långt ögat ser.

Jag har startat upp många sötvattenskar som har haft betydligt större uppstartsproblem. Knepet är att inte överbelasta karet för snabbt då det inte har någon rening utan de levande stenarna och diverse nyttobakterier ska ta hand om smutsen som de fåtaliga djuren “utsöndrar” :wink:

Fyller bara på avdunstat vatten och matar med fryst artemia som jag redan hade till fiskar och räkor.

Lyckas jag kan alla ha ett saltvattensakvarium. //Eva

Vad matar du anemonen med?

Det brukar räcka med den mat som blir över från fiskar och andra djur. Eftersom ett saltvattensakvarium inte har ett reningsverk som ett sötvattensakvarium så gäller det att försöka hålla nere på matportionerna och istället mata oftare. Detta för att matrester och annat avfall ska hinna brytas ner på biologisk väg.

Man kan ju alltid släppa ner lite foder i vattnet precis ovanför den. Har man ett stort akvarium där det inte blir så mycket över efter att de andra fått sitt, eller har sämre koll, så finns det speciella anemonfoder att köpa. //Eva

Eftersom ett saltvattensakvarium inte har ett reningsverk som ett sötvattensakvarium…

Har de inte, hur har de då?

Det har istället levande sten och skummare.

Levande sten (gamla koraller) fungerar som biologisk filter och bör vara minst 10% av akvariets innehåll. Tex så har jag c:a 6,5 kg sten till 58l.

Skummaren avlägsnar proteinet i fiskbajset genom att äggvitemolekylerna fastnar på bubblorna som sedan kan tvättas bort från skummaren.

Jag har också annat i burken som tex biobollar men levande sten och skummare är det viktigaste. //Eva

Är det fel att ha ett vanligt biologiskt reningsverk, eller är det bara onödigt, av någon anledning?