Close-ups

Jag knäppte lite snabbt några bilder på räkorna, och såg dessa i bunten.
De har ju ansikten, busarna.

Vad använder du för superkamera för att få sånna här foton ?

jättefina räkor btw :smiley:

En helt vanlig gammal Canon EOS 400D med macroringar.
Sådana: http://fotofyndet.se/product_info.php?products_id=5344
Jag använde 3 av de 5 ringarna vid dessa fotona. Fokusen blir så himla tight med alla att man bara får 1 millimeters rad i fokus om man har alla.

Tack :slight_smile:

:thumbs:Den sista bilden är jättehärlig, man ser ögonen på bebisarna.

Jättefina bilder! Använder du stativ, blixt? Jag har samma kamera med macroobjektiv, men får ändå inte till det… någon särskild inställning du vill tipsa om? :slight_smile:

Autoläge, medföljande blixt, inget stativ :slight_smile:
(Så var det med mina tips. Haha).

Fina foton.
Blir ofta sittandes framför akvarierna fast utan kamera…
Sen har jag inget alls avancerat i kameraväg…

Kul bilder och plötsligt blir räkorna som stora monster.
Skärpedjupet blir oftast lite kort men med blixt eller ännu bättre mera ljus över karet så ökar skärpeläget.
Tänk på inställningen av vitbalansen (AWB) så försvinner det gula färgsticket och de naturliga färgerna kommer fram.:thumbs:

Den stora honan har släppt (vad jag kan se) 15 räklingar nu :slight_smile:
5 är golden, 4 cr och resten cb. Och någon jag inte kan avgöra färgen på.

Vad har du för macroobjektiv är det skala 1:1 eller? jag köpte ett macroobjektiv med den skalan men det går inte att ta de närbilder jag vill med det, det blir mera som vanliga foton och jag blev jättebesviken, ska sälja objektivet:(
Det finns ett så kallat fuskmacro med har ett sådant som tillhör min analoga Pentax det ger faktiskt bättre bilder:o, kameran jag har nu är även den en Pentax:)

Njä, jag har ringar mellan kamerahuset och orginalobjektivet :slight_smile: Man kan ta av och sätta på fler ringar.
http://fotofyndet.se/product_info.php?cPath=72_78&products_id=5232&osCsid=2c2g9ugas8dchvt2g35694dqb2

Ja det vet jag att du har, du skrev det ovan, det var Susanne som frågade om instälningar och hade macroobjektiv:D
Säljer mitt macro tror jag, jag har en annan grej till objektivet nu, men jag orkar inte hålla kameran utan måste ha stativ och det är krångligt så jag fotar mest med min kompakta:lol:

Oj vad slarvigt av mig :slight_smile: Haha.

Mmmm;)!!

Här är en bild jag tagit ute på balkongen i vintras då det ännu var någon enstaka plussgrad med min grej på objektivet, det är ju ingen räka, men jag har fotat en liten bladlustjej:D!

Skala 1:2 har jag. Tror jag främst skulle behöva plocka fram stativet, jag är lite skakig :wink: