Jag kommer inte in på din hemsida
Vad är fel?
C. chinense är generellt bra i 3-5L-krukor, ‘Trinidad Seasoning’ är en personlig favorit. Vanlig orange habanero blir också riktigt snygg i fönstret.
Andra sorter jag brukar rekommendera är Aji Cristal (mycket mild), Hot Lemon (ganska stark, grym till fisk och kyckling), och Rocoto (kräver tidig sådd men väl värt väntan, tjusigt med lila blommor också). Chili odlas gärna i ganska trånga krukor, 3-5 liter, bara man kan vattna ofta. Då får man snabbare fruktsättning, plus att man får plats med fler sorter ![]()
Ber om ursäkt för att jag märker ord, men väl heter det C. baccatum? Mycket trevligt urval av sorter ![]()
Jippiiiieee!!! :P:lol:
Nu har jag Douglah (Chocolate 7 pod / 7 pot)-frön på väg till mig från USA, helt fantastiskt!!
Det är extremt svårt att få tag på dem!
Lyckades även få tag på frön av den lika sällsynta gula varianten (Yellow 7 pod / 7 pot) för någon månad sedan (Urbangården) så nu kommer jag att ha tre olika varianter av 7 pod!! Grymt!!! ![]()
Det är typ nästan alla varianter, det finns kanske en till variant av 7 pod tror jag… Men nu har jag fått tag på de 3 som jag tycker är intressanta. ![]()
Detta innebär att måste börja sortera ut chiliplantor här hemma! Har ju redan 4 st stora 7 pod-plantor (den vanliga sorten så att säga, fast även den är ju extremt sällsynt) så jag får ta och fundera på vad jag ska göra med dem nu för det är ju lite onödigt att ha mer än en av varje sort när man bor så trångt… ![]()
Självklart heter det Baccutum, du har rätt, jag slant väl med tangentbordet där! ![]()
Du va skumt, menar du Aji cristal C. baccutum?
Jag hade såna förra sommaren och de var mycket hetare än både min Hot lemon och mina Jalapeño / Jalapeño purple… Men väldigt god var den (Aji cristal), den blev en favorit pga den goda smaken som påminde om citrus-nypon-aktig smak samt den härliga hettan.
Verkar som jag fick tag i en hetare strain här, tror det var D.akvariefantast som skrev till mig att den inte alls skulle vara stark…
Jag har också en Trinidad seassoning, egentligen heter de väl Habanero “Trinidad seassoning” och jag blev också väldigt förtjust i den. Vilken härlig arom den hade! Var en härlig smaksättare annars är jag mest förtjust i starka chilisar men denna fick stanna kvar bara pga den underbara doften/smaken.
Plantan blev väldigt stor och stadig, som ett litet träd på bit över en meter med en ganska rak tjock stark stam och stora kraftiga blad precis som 7 pod men den gav ganska lite frukt tyvärr, mina 7 pod gav mycket mer.
Jag sparade plantan och hoppas att den ska ska ge bättre skörd i år då jag har läst att övervintrade chiliplantor brukar ge bättre och tidigare skörd det andra året och de följande säsongerna.
Ok, vad sägs om…
1: Jalapeño purple fast den är inte så jättestor men får vackert lila blommor, annars är ju 7 pod storväxt och mina blommade jättemycket (och gav bra med frukt) men de är så extremt superheta att jag inte vet om du vågar dig på den…
Annars kanske Rocoto som någon föreslog men jag vet inte om det börjar bli lite sent att så den nu?
2: t ex Grekisk paprika eller Stor spansk paprika (finns på Örtagården) eller någon lila sort (finns på E-bay och vissa fröfirmor)
3: Aji Blanco Crista, verkar vara en intressant och högavkastande allroundsort (finns hos Örtagården)
Tack för alla tips! Ska surfa runt lite och se vad det blir.:thumbs:
Var så god! Lycka till, hoppas att det går bra och även du blir chilitokig!! :lol:
aromajohanna . . hur kan du rekommendera 7pod .
den kan skrämma bort många från att odla chilipeppar med sin styrka.
sen att generellt sitta och rekommendera en massa habanerosorter till en massa noviser är hemskt.
varför inte främja hobbyn lite och rekommendera sorter som är enkla att odla och ger mycket frukt tidigt som de olika Aji sorterna i första hand.
varför är det så många som i första hand tänker på en bombhet habanero så fort dom ska odla chilipeppar.
chilipeppar är så mycket annat än bara bombhet styrka.
varför inte bara rekommendera folk att odla bhut jolokia eller prihk jolkia direkt.Gå in på www.ortagarden.se och se över hans sortiment , beställ en katalog och bestäm dig i lugn och ro.
trinidad seasoning har väldigt ostabila frö och de olika gånger jag odlat den på frö från olika ställe så har smak , styrka och utseende varierat kraftigt. personligen tycker jag den är grymt tråkig och kommer att skippas i år tillsammans med ett x antal andra sorter som bara känns tråkiga
jag har haft strömavbrott hemma inatt pga stormen som härjat i södra sverige inatt. pröva igen . nu är den igång !
Tja, jag varnade ju för att 7 pod är extremt superhet.
Sen råkar jag vara tokig i Habanero pga dess speciella smak, det är ju inte bara hetta i den… ![]()
Jippieeee!!! :lol:
Nu har jag en kolonilott på G, dessutom en stor med hus och växthus så nu kommer jag att få mycket bättre möjligheter att odla och kan satsa mer på chilipepparodlingen! ![]()
Det är så underbart, detta år kan jag verkligen gå in för chilipepparodlingen och ska ha några paprikasorter också,även om jag inte kan ha någon sort HELT isolerad från andra chilisorter så innebär detta iaf att risken för korsningar minskas drastiskt nu när jag kan bre ut mig lite mer. ![]()
Ursäkta att jag inte svarat här inne på jätte länge, men har genomgått en ganska stor operation men är nu på väg tillbaks =)
Självklart så ska chillin jag vill ha i fönstret vara god att äta med =)
Oj, hoppas att allt har gått väl och du repar nu då!
Självklart, det är underförstått att den ska vara god att äta! ![]()
Nu har jag sått ännu mer chilisorter då jag har kolonilott med växthus på G, ska så några till ikväll eller imorgon också! ![]()
Det blev några paprikasorter också; Big banana som är en stor, söt, röd spetspaprika, Minibell mixed som är minipaprikor i olika färger samt Alma paprika som är inte så stora, är en paprika med lite sting i smaken och passar utmärkt att fylla.
Eventuellt överskott av småplantor kommer jag att ge bort till vänner och sälja på Tradera.