Tja, då Peckoltia visade upp bilder på sina snygga hibiskusblommor tänkte jag att jag skulle passa på att visa upp lite av mina chiliplantor och frukter! ![]()
Chiliodlandet är en ny hobby för mig som jag började med detta år.
Sådde fröna i februari och mars.
Nu har jag äntligen fått smaka på några olika chilisorter som inte finns ute i handeln och som jag inte ens hade hört talas om för ett år sen!
Det är underbart att odla egen chili och prova olika sorter.
Nu den sista tiden (sedan i juli typ) har jag då och då fått någon mogen frukt att plocka och jag äter dem för det mesta ganska omgående och nästan alltid genom att skära upp dem i småbitar och göra grillmackor med enbart hushållsost och chili. Suveränt gott!! Bäst blir det med rostbrödet Hennings storform (bra storlek och tjocklek till smörgåsgrillen) och Arlas hushållsost (bra mild smak och bra mjuk konsistens som inte blir gummiaktig efter grillning).
Har lagt ut en del av mina frön på Tradera.
På Facebook har jag ett fotoalbum med 100+ bilder av mina chiliplantor och frukter, det står öppet för alla som vill titta. ![]()
http://www.facebook.com/profile.php?id=691950123#!/album.php?aid=185460&id=691950123
Har något akvarium-fotoalbum där också men har inte hunnit lägga upp så mycket bilder där än men det finns en del där i alla fall.
förra året odlade jag 30 olika sorter. men i år har jag bara Bhut Jolokia, 7 pod, yellow wax hot och en stor buske med Mango habanero som är 4 år gammal.
:woah::woah::woah:!!! Det var inte dåligt vad med chillipepparsorter du samlat på dej:shock::shock::shock::shock:, jag har ingen för närvarande men har haft några få sorter. Nu köper jag Habanero när jag ska göra min egen Hotpeppersause som jag inte kan vara utan:lol::lol::lol:!!!
Nice! ![]()
Min favorit rent smakmässigt blev Aji cristal (baccutum) men den verkar vara klar med blomning och fruktsättning… Den startade rätt så tidigt med…
Jag tänker bl a pröva den gamla kultursorten Datil nu, ska snart börja med planteringen av mina nya frön! ![]()
Tack!
Jo det blev en hel del… 17 för att vara exakt men har inte kvar alla.
En hade min son ihjäl när han kissade där krukan stod ute på balkongen (!!).
Har funderat på att göra mig av med några milda sorter som Minobonnet och Trinidad seassoning och någon av mina Aji panca (baccutum), t ex eftersom jag har insett att jag är mest intresserad av de heta sorterna.
Just nu har jag tyvärr en massiv invasion av bladlöss här… Inte kul!!
d.akvariefantast är också en stor stor chilli “nörd” vet inte hur många sorter han har i hela källaren och hela trädgården … det är han som har www.chilipeppar.se/ Dock tror jag inte han uppdaterat på länge efter som den sista tiden har helt gått åt akvarie haha…
Men ja det finns nog inte en enda chili jag inte smackat hos honom.
Och fy fan va starka dom kan vara haha
Åh va nice! ![]()
Hehe, jag har en grymt stark sort som heter 7 pod, den är så hiskeligt stark att jag inte ens kan använda mina fingrar när jag ska sortera / räkna deras frön även om fröna är torkade… För sen när jag har tvättat mig med tvål några varv (!) och lite senare glömmer av mig och kliar / pillar mig i ett öga så bränner det som FAAAAN!! :oops: Shit!! ![]()
Jag har inte hittat någon uppgift på var den ligger på scoville-skalan men uppskattningsvis är den kanske 7 ggr starkare än en normalstark habanero (som ju är grymt starka själva!).
haha ja jo det finns jävliga chilisar jag kan inte namn på någon men jag vet att han har någon av dom starkaste samt någora mildare osv ja han har en jävla drös. Har gjort många tabbar med mina händer efter jag pillat på chili inne hos han:P …
Det är ju våra sommar pill:P hans stora STORA trädgård med massa örtgårdar och tonvis med chili och massa olika paprikor och tomater ja allt möjligt har han:P.
sen på vintern blir det helt och hållet akvarie säsong ![]()
Underbart!! ![]()
Hej
Riktigt kul med din Chili odling. :shock: jag tycker också att dom är riktigt goda, särskild när jag lagar thai mat
Jag har hemma som liknar dina (Jalapeño purple frukter) fast med vita blommor och frukten är purple när dom är små och sedan blir dom röda, är det samma sort :?:
Och jag undrar om man kan torka dom eller om man kan frysa ner dom, jag hinner inte äta upp dom som dom växer. :!:
Du kan både torka och frysa ner! Inga som helst problem! Dom behåller till och med sin “färsk” het om du torkar dom.
Ska man ha dom då liggand framme på en fat ? om jag ska torka dom
ett tips som jag skulle rekommendera varmt efter 8 säsonger med chilitorkning och efter ha testat nästan varenda sätt att torka chilipå är att köpa en maskin som heter evermat
( se länken )
http://www.europlast.se/evermat.html
den är det enda hundraprocentiga sättet jag lyckats att behålla både smak färg och styrka på ett optimalt sätt . . du slipper rostningsmaken av att torka i ugn . . du slipper den torra smaken av att torka i rumstemp och framförallt så kan du torka STORA mängder chili på " ollorna " . . dessa raster staplas ovanpå arandra och torkar ungefär 1 kg chilipeppar på mindre än 2 dygn . . och då e chilin så torr att du utan bekymmer kan köra den i mixern och göra ett riktigt grymt, fint, snyggt och framförallt högklassiskt kryddpulver
om man nu ska ta upp endamålet med att frysa in det så kan jag varmt rekommendera detta som ett perfekt alternativ om du vill ha " färsk " chili att tex ugnsbaka , fylla med ost eller ha i grytor . . .
bara skär av stammen och rensa ur kärnorna ( dom vill du ju ändå ha till nästa års plantering ) och stoppa dom i plastburkar i frysen
kolla gärna in på min hemsida http://www.chilipeppar.se
mvh
Dennis
förresten . . säg till om du skulle vilja testa några andra sorter . . jag har en del fröer jag kan dela med mig av . . har genom tiderna odlar cirka 150 olika sorters peppar . . . MINST . . och jag har säkert fröer kvar till minst hälften av dom
Så trevligt med en till chilihead här! ![]()
Oj där ligger jag allt i lä hahaha…
Tack för tipsen!
Jag e också chili fantast… men bara på ätstadiet…
Farsan har odlat lite olika sorter… så lite i närheten av odling har man ju varit…
kan knappt leva utan chili… har det snart i allt…
O bra för magen e det…:thumbs:
Tack för jätte bra tips
Jag fastnade för (Jalapeño purple frukter)
Är det jag har hemma som liknar (Jalapeño purple frukter) fast med vita blommor och frukten är purple när dom är små och sedan blir dom röda, är det samma sort :?:
Jag skulle rekommendera att testa tex jamaican bell . . en mycket trevlig klockliknande chilipeppar . . underbar att fylla med ost och köra i ugnen . . passar kanon som ett tilltugg till ölen =) . . eller varför inte en grillspecialare . . . testa aji blanco cristal eller en vanlig aji cristal . . mycket goda till allt du slänger på grillen . . .
men den allra största favoriten är en habanero sort som heter chocolate scotch bonnet . . en grym brun chili med en styrka runt 350 000 schoville . en klar syrlighet i smaken . . nästan rabarberliknande. . helt fantastisk att köra med brunabönor och fläsk . . woooha =) .
men se upp . . styrkan e värre en man tror . . första gången jag tuggade på en rå sådan var jag bedövad i munnen i nästan 20 minuter . . hahaha
annars en annan trevlig lite gynnare vid namn Korean hot . . liten stark sak . . cirka 1.5-2 cm stor med en hyfsad hetta =).
annars testa en sort som heter blondie . . mumma på alla former av kyckling . . waaaha nu börjar jag spåra ut =)
nått som vi använder i nästan varenda rätt vi tillagar här hemma är en sort som heter bolivian red . . färgar maten helt otroligt vackert . . inte särskilt stark vilket gör att man kan använda MYCKET vilket ger en fantastiskt fruktig chilismak.
annars en sort som en mycket god vän till mig tog med hem till mig från hans hemland Maldiverna . . en hjärtformad maldiviansk habanero . . wow . . klockren =) . . sorten som används i varenda rätt på maldiverna och ger den klassiska heta smaken som indisk mat har =)
gillar man de vackra lila frukterna i en jalapeno purple bör man nog även kasta lystna blickar efter en sort som heter peruwian purple ( stavningen kan vara tokig ) , den är trevlig den med men den är ganska ilsken i sin styrka men den varar inte länge . . stoppa en frukt i munnen och tugga . . efter cirka 7-9 minuter har den värsta hettan försvunnit och svettningarna börjar skrattar
Surfa in och kolla på en av de största enligt min mening på chilipeppar i sverige http://www.ortagarden.se … rune och bitte är fantastiskt trevliga och har ett suveränt sortiment och även webbhandel samt möjlighet att få hemskickat en fråkatalog . . nästan minst 20 nyheter varje inom chilipeppar delen =)
Den där Trinidad seasoning är jag intresserad av, får jag köpa av dej:D???