Skulle vilja köpa ett gäng Caridina dennerli(Kardinal) någon som har till salu?
Mvh Peter Andersson
Skulle vilja köpa ett gäng Caridina dennerli(Kardinal) någon som har till salu?
Mvh Peter Andersson
Har du haft räkor förut?, vet du att det är en svår sort att klara som nybörjare:)?
Hej ja jag har haft räkor förut dock endast körsbär och amano har dock tröttnat på de 2 sorterna så vill ha något lite mer utmanande.
Jag har några till salu ![]()
Det går inte att skicka de men om du är i sthlm nån gång då kan du komma förbi ![]()
MVH
BG
Vad tar du för dom?
Och varför är dom så mycket svårare än andra räkor?
Googlade lite men hittade inte något om att dom skulle vara svårare
Kardinalräkor are Sulawesi shrimp. They need between 27-30°C and a PH of 7,8-8,2. You need to have a well inkört aquarium (ca. 8 weeks) for them. There should be a lot of stones that are covered with algae as Sulawesiräkor do not find food pellets the way other räkor do so they need food all over the aquarium. The water needs to stay very clean so you need good filtration as they are very sensitiv to bad water conditions. So you need to do regular water changes and make sure the water you change has nearly the same parameter (Temp, KH, GH, PH) as the old water.
If you have only had Amano & Körsbärräkor before, I would strongly recommend that you try Crystal Red/Black first. And if you can keep them alive and if they have yngel that grow up and then also have yngel, THEN you can consider Sulawesiräkor ![]()
Kolla denna tråd på redbee http://www.redbee.se/showthread.php/1555-Kardinalräkor-till-salu-i-stockholm.?highlight=
Den beskriver lite problematiken med att skicka dessa.
Sulawesiräkor är väldigt känsliga och svåra, det är inte många av de nya medlemmarna som vet om det, de är även svåra att föda upp där av det höga priset.
Mina Kardinaler dog tillslut och jag gav upp försöken med dem, ändå hade jag bra värden på vattnet och rätt temperatur, nu håller jag mej till de lättare arterna som fungerar och ynglar av sej lätt, förutom en test med att försöka odla Pinoccior:)
Efter mitt hållande av kardinaler så tror jag JenL har en poäng här.Att dom far inte runt akvariet och letar efter något ätbart utan dom stoppar i sig det som finns där dom är och är det för lite näring i detta så svälter dom ihjäl.