Efter det att mina svenska C-graderade red crystal bytte akvarium till mitt 45l (lämnade plats för mina blå tigrar) så har SAMTLIGA räklingar, massor, blivit betydligt bättre färgade än sina föräldrar. De har c:a 50/50 vitt och rött och jag skulle gradera dem till A kanske tom några S. Konstigt men roligt. Hoppas att dessa egenodlade polkagrisar är mindre känsliga än de importerade s-graderade som jag har (i ett annat akvarium).
Matar mest med pellets som: Aquatic Nature, Mosura, flera taiwanesiska sorter (köpta på e-bay) samt även ditt eminenta foder, Peter.
Vattenvärdet har jag som vanligt ingen aning om. Jag bor i Stockholms innerstad nära Södermalms akvarieaffär så jag har samma värden som Janne i kranen. Vatten i det karet byter jag i princip aldrig utan jag fyller oftast bara på de litrar som avdunstat (c:a 2l /vecka).
Jag har testat lite fram och åter med en del olika fodertyper och vad jag ser är de gillar att sitta och gnaga på ngt antingen pellets, krill eller blad(torkade ek el.bok eller färska kokta spenatblad) de som verkar ge mest yngel i sina kullar är de som har föda runt sig hela tiden och de verka ge starkast färger i sina kullar, och de äter ju som om de har mask emellanåt =O)
Så jag börjar utesluta gener utan omgivning och mat är det som gör en bra räka…