Efter många veckors väntan har jag nu på “riktigt” påbörjat odlingen, istället för att förbereda kar och mat Osv.
Det är första gången jag provar på detta så hoppas på det bästa, läst och fått en mängd tips på hur man “ska” göra men måste ju prova själv lite =)
6 st honor har nu lämnat ifrån sig sina larver. (En otrolig mängd larver =) )
Saltmängd: 34-35 ppt.
Föda: Liqufry No1 för tillfället.
Mängd larver: “för många” för att räkna. =)
Jag har aldrig odlat amano så salthalter mm kan jag ingenting om. Men en idé om vad som hände kan vara att det var för mycket larver så att när de började dö så blev vattnet dåligt. Vad tror du om det?
Jag är inne på liknande, alltså tror att salthalten inte är det kritiska förens mycket senare.
Med massor med napuliier, blir det fort som gammal räksallad, hälsovådligt.
Min erfarenhet med fiskyngel, är att det är inget vidare bakteriemässigt med ett kar tomt på bottenmaterial, det är ett j-la vattenbytande och glasputsande för att det inte ska bli massdöd i ett sånt, och det är så oftast jag ser amanouppfödningsartiklarna har…
Sen tänker jag mig att det är krisigt med matfrågan. Hur lätt är det för ett fritt svävande utropstecken att råka flyta förbi lite mat… det måste vara smackat med mat i burken. Dessutom är den mat som jag vet som håller sig svävande bra, levande (färskvatten)foder, men här har vi napuliierna i saltvatten, ingen lätt fråga…
Så jag tror det finns två vägar att gå.
Antingen skrubba allt och byta allt vatten var eller varannan dag.
Eller ha det i perfekt “saltvattensakvarie” skick hela tiden långt före man för över en liten mängd vatten med alla napuliier i. Hur man klarar det utan att få dem att sugas in i pumpar, och dyliga problem, kan inte jag, får tas med en saltvattenexpert.
Hej!
Jag fick upp ett par stycken amano för rätt länge sen i ett 10-liters kar med en bit javamossa som täckte i princip hela karet, använde ett av mina påhängsfilter, ingen värmare, och strödde i lite ektozonsalt då o då. Jag matade de vuxna med flingfoder och gjorde små vattenbyten då och då. Troligen hade dom massor av små mikromat i mossan som dom klarade sig på…
Om du skrev till mig så är svaret nej, det är amanoräkor, både köpta som det via mitt jobb och de lever än. Runt 3-4 cm stor är den största. De är inga direkt fina räkor även om de kan skifta lite i färg beroendes på födan, men de är bra algätare.