Byta samt uppdatera räkakvarium

Hej.

Jag har nu ett 95l aquaelakvarium med heltäckande ljusramp som jag håller på att bli tokig på.
Jag har fått tag i ett nytt juwelakvarium gratis, som jag istället har tänkt göra till räkakvarium i samband med flytt.
Mitt ständiga problem har varit för högt PH värde, antagligen en stor orsak till att mina CR inte velat föröka sig, så nu har jag tänkt använda ett PH sänkande bottensubstrat när jag gör om.
Jag vill ha väldigt mörkbrun botten som jag sett någon annan ha, så vilket är det bästa bottensubstratet jag kan få tag i, och vart? Jag har sett att någon har beställt från tyskland, så ge gärna tips på bra substrat/inköpsställe/pris.

Mitt nuvarande akvarium ser ut så här:

Och det nya ser ut så här:

Läckert med ett lite större akvarium :slight_smile: Hur stort är det?

Ett substrat som sänker pH:t är ADA AquaSoil, Amazonia-modellen rekommenderas! Den finns att köpa på några ställen i Europa, bl.a. hos AquaEssentials, GarnelenHaus och Aquarium Warburg.

Det är på 180 liter, jag ska dock måla bänken svart och lägga svart film över det träfärgade på akvariumet=)

Precis ett sådant svar jag var ute efter, tack så mycket=)

Jag tror att AquaticNature Ferti Soil samt Akadama (som Johnny här har testat) ska sänka pH:t lite också. Jag har däremot inte provat dessa själv, så det får någon annan kommentera närmare :slight_smile:
AN Ferti Soil går att köpa i flera svenska zoobutiker och Akadama kunde man nog köpa från någon slags trädgårdsbutik i Sverige…

Okey=), men jag väljer nog ADA´s eftersom det verkar som det optimala.

Bakgrunden bygger en hel del så jag undrar om det behövs två eller tre 9l påsar? Verkar iaf kosta nästan 1000kr för tre påsar med frak :/, surt, men det kanske är värt det.
Vilken brukar folk använda i räkakvarier? amazonia eller amazoniaII? AmazoniaII verkar vara lite större kulor.

Mvh

Jag skulle satsa på 2st 9l påsar och 1st 3l påse till ditt kar.
En dålig sak med AquaSoil (som iochför sig nog finns till viss del av från de andra substraten också, ?) är att den släpper ifrån sig amminium under de första 2-3 veckorna. Då behöver man byta vatten (30-50%) varje dag den första veckan, varannan dag den andra veckan, var tredje dag den tredje veckan, osv tills man mäter och ser att man inte har någon nitrit eller ammonium i vattnet.
Skillnaden mellan Amazonia och Amazonia II är att II inte släpper ut lika mycket ammonium och det tar inte lika lång tid att laka ur den. Jag kör med original Amazonia idag och det är inga problem om man lakar ut den i början, sedan fungerar den perfekt :slight_smile: Det spelar nog inte större roll om du väljer I eller II.

Tack för tipset, jag har även sett det på din blogg=)

Så ruskigt sugen jag blev på att flytta så jag kan sätta igång ett seriöst räkakvarium som kanske t.om resulterar i förökning=)

När du väl har kört in akvariumet efter ett tag och har stabila värden (och någorlunda rätt) så är det inga problem att få överskott och små räkor :wink:
Lycka till och fråga runt på forumet om du undrar något!

Låter tokfint!

Då får jag tacka för alla hjälp.

Mvh