Byta balja

Har räkor (CR) och posthornssnäckor i ett lånat litet akvarium. Skulle vilja köpa ett eget och hälla över räkorna i istället. Men jag är rädd att bli av med småttingar om jag gör så? Har förvisso inte sett några dräktiga räkisar men man vet ju inte… Bästa måste väl vara att hälla över allt vatten från det gamla karet till det nya och så fylla på med lite mer vatten dag för dag sen? Och så krama ur filtret från gamla akvariet i det nya?

Låter bra, det torde funka. Har du möjlighet så plocka över allt grus också. Skölj det bara i akvarievatten eller kallvatten. På det sättet kan man starta ett kar i princip omedelbart. Tar du med gruset över finns ingen anledning att krama ur filtret i ditt nya kar, gör rent det som vanligt och kör igång bara.

Hilsen,

/P

Jag hade egentligen tänkt byta bottnen med mot nån slags soil av nåt slag som jag inte riktigt vet hur jag ska få tag på… :S

Tack för hjälpen!

Om du bor i stockholm så har Bromma zoo Ferti-soil… Har för mig att det kostade 399kr för 5kg.

Mvh Minna

Jag köpte min shrimpsoil i Tyskland från den här sidan www.Aquamoos.de
18 euro för 5 kg + frakten 25 euro. Det blir hyffsat billigt om man köper fler påsar
då frakten änndå är 25 euro. Dessutom har dom väldigt bra räkmat som jag köpte på samma gång.
Och dom pratar bra Engelska när man mailar dom :slight_smile:

Ja jag har sett att den där tyska sidan verkar poppis! Ska man skölja soilen också som med vanligt grus? Eller ska det direkt i? Smidigt att köpa räkmat samtidigt…

Kapar tråden en smula :smiley:
Jag beställde shrimpsoil från Aquamoos för 2 veckor sedan och har inte fått dem än.
Janne, kommer du ihåg leveranstiden på din beställning?

lustigt att du frågar, jag la i min direkt och det blev helt grumligt och låg ett svart “Damm” i hela karet, så dumt tänkte jag det är klart den ska sköljas. Ut med vattnet och började skölja, men vattnet blev aldrig klart som med vanlig grus. Shrimpsoil är någon slags pressad lera. Så mitt svar är nej den behöver inte sköljas men man kan byta filtermaterial ett par gånger i början så man blir av med allt grums i vattnet.
Och svar till Tony, min soil kom på 3 dagar sen dom sett att pengarna var överförda

Soil-typerna ska man inte skölja.
Du fyller akvariet med soil när det är tomt. Lägg sedan en tidning eller en plastpåse över gruset.
Sen fyller du akvariet med vatten, sakta.

Hej

Jag sköljde mitt, annars flöt det oxå.

Det är nog ingen nackdel att skölja det i kallt vatten.
Mvh Wilda

När tar man bort plastpåsen/tidningen??

Tänkte göra som så att jag gör ett slags delvattenbyte. Häller över en del av det vatten som är i den nuvarande baljan. Sen fyller jag på nytt vatten där och låter det stå till sig några timmar. Sen fyller jag på med mer vatten från det gamla till det nya, och flyttar över räkor och snäckor och mossa. Då blir det nya nästan fullt hoppas jag annars får jag väl fytta på några dagar senare. Eftersom jag inte tar med det gamla gruset så kramar jag ur det gamla filtret i nya baljan istället.

How’s that for a plan? Nu måste jag bara beställa det lilla akvariet och bottensoilen med, ska bara låta funderingarna mogna liiite till!

Jag har ny testat ett kar med Shrimpsoil i en vecka och det har funkat utan problem ända tills ikväll då jag såg en död räka.
Jag har inte sköljt av soilen utan la det på botten och fyllde sedan på med hälften vatten från ett inkört akvarie och hälften nytt vatten. Det blev lite grumligt ett tag men nu är det kristallklart. Jag använder ett Billifilter med inkörda skumpatroner. Det fick sedan stå ett part dagar för att mogna ytterliggare innan räkor lades i.
De 10 räkor jag har i karet beter sig som vanligt och gör det de brukar göra.

Min fråga är om ni andra, som använder shrimpsoil, har stött på liknade problem?
Eller har ni gjort tätare delvattenbyte i början?

Jag har nu bytt gjort ett 20 procentig DVB och återfyllt med vatten från det inkörda karet och hoppas att det håller nere dödstalet.

Kan det vara som med Aquasoil att de läcker ut ammonik/ammonium i början?
Eller är Shrimpsoil en bättre version av AS att de inte innehåller näring?

jag hade ett par döda med första veckan när soilen var ny, men nu funkar den helt kanon och ynglen klarar sej med :). Det kan va den snabba ph sänkningen. Mitt störtdök från 7.7 till 6.0

Hej,
Tack för snabba svar :slight_smile:

Johnny: Jag har tyvärr ingen möjlighet att mäta ammonik/ammonium. men nåt måste väl läcka från Shrimpsoilen.

Räkmackan: Tack för det lugnande beskedet. Hoppas att det även gäller mitt kar.

Raeker
Räkoholist :smiley: :smiley:
Den har jag inte sett innan!!

Vår första medlem som bräckt 300-strecket. Grattis!

Bra kämpat Grattis, nu är du beroende :slight_smile:

Tack,

Säg inget till min sambo, hon kanske tvingar mej att gå på såna AR-möten :slight_smile:

pH på 6,4-5 efter DVB.