BTN Slimline frågor

Det jag undrar denna gång är hur man lättast hanterar Slimlinen. Är det med vanlig fogsvans eller måste man ha något mer sofistikerade saker för att styra en lätt modifierad slimline? Sen är det väl vanligt akvariumsilikon för att sätta fasst den på akvariet eller hur?

Om det är några andra vettiga saker om detta ni har på lut så hojta gärna. Vill veta så mycket jag kan innan jag inhandlar det! :smiley:

Mattkniv…skär många gånger fån baksidans rutmönster.
Limma med akvariesilikon…(glassilikon)

ja kapa min med en sticksåg:D med rutmönstret mot sågen. sen på mina så är den fastkillad

Perfekt, då vet jag. Måste nog modifiera min slimline kraftigt då det inte finns i så små storlekar som jag är ute efter.

Gärna metallblad eller liknande på sticksågen, finns på biltema för typ 30kr komplett. Fogsvans ger för grova drag och kommer att se frasig ut.
absolut snyggast blir det om du skär med mattkniv flera gånger och bryter där du ska ha kanten.

Tänk på att om du ska ha t.ex sandsnäckor i karet att du limmar runt kanterna…så inget kan krypa bakom ( gäller ju oxå räkor).
Köpte 1 kar som det redan var limmat BTN på o det kryllade av sandsnäckor bakom då det endast var några “klickar” lim lite här o där …
Gubben tycker att vi ska ta bort allt o sätta dit nytt annars får vi aldrig bort sandsnäckorna…men jag tycker att det är för stort jobb.

Mycket bra tips! Det ska jag komma ihåg, ska försöka få till en snygg skarv där =)