För någon dag sedan så köpte jag en BTN bakgrund till tjejen. Det blev så otroligt fint och verkligt så jag hade själv velat ha en i mitt akvarium.
Problemet är bara att hennes akvarium innehåller bara lite större fiskar, så glepan mellan akvariet och bakgrunden var ändå tillräckligt liten för att det ska se bra ut och för att ingen fisk ska komma in där bak.
Mitt akvarium innehåller däremot bara räkor som jag misstänker skulle hamna bakom bakgrunden.
Finns det något sätt att montera en BTN bakgrund under tiden akvariet är igång och bebott av en hel del räkor, utan att dem på något sätt tar sig in för att bo bakom bakgrunden?
Du monterar en BTN-bakgrund i ett torrt akvarium så att silikonet får torka. Och eventuella glipor får man silikonera igen och ev ta lite torv eller annan liknande substans och trycka fast i silikonskarven så den kamofleras.
Blir nog klurit å försöka montera en BTN bakgrund när akvariet är igång. Som forint säger så måste du silikonera eventuella glipor för att inte räkorna eller ynglarna kryper in bakom.
Enklast är nog om du kunde flytta över räkorna till ett annat akvarium tillfälligt, eller det finns ju stora billiga plastbackar att köpa i t.ex IKEA som du kan ha dina räkor i. Annars funkar en vanlig hink om du inte har flera hundra räkor som behöver flyttas.