Brita vattenrening

Tänkte börja rena vattnet genom någon enkel metod till mina små 23 och 12 liters kar.

Brita har en enkel kanna med utbytbara patroner som ger 2 liter renat vatten vid varje påfyllning och som borde räcka vid vattenbyten i karen var fjortonde dag.

Jag har inte lust och plats att montera ett patronsystem på inkommande vattenledning, så därför tycker jag att detta enkla och lilla och smidiga upplägg borde fungera.
Har någon erfarenhet av Brita eller liknande system?

Do NOT use Brita to clean the water for your aquarium !

A Brita filter gives silber-iones into the water and that is as deadly as copper for räkor !

Funkar jättebra att använda reningskanna för vattenbyten.
Sänker ph på kranvatten till 6.5 samt tar bort alla tungmetaller samt klor och kalk medmera.

I really would not recommend using it. Maybe it works for one person (so far) but the Räk-Forums in Germany are full of threads were the water from Brita-Filters killed off all the räkor.

Men då kan de ju inte ens vara bra för oss människor och det är ju bara vanligt aktivt kol i filtret, jag har en sådan stående här:scratch:

Thank you Jen for your advice, I have to look further to find sustainable solutions without any risk for my shrimps.

Tror jag sett någon tråd här med ett filter man kunde sätta på en trädgårdsslang som fanns att köpa hos Jula, men jag hittar inte tråden:(

Britas Homepage states specifically that their filters should not be used in aquaristics. The problem is that in the filter cartouches of Brita they put silver to get rid of bacteria. Silver is an antiseptic. It is not harmful for humans in the concentrations that escape the filter but sure death for räkor and such.

Ok Jen:D Jag kom på en grej, lyckades få av överdelen på en sån här filterpatron, hällde ut innehållet och sköljde rent det, tänkte man kan köpa aktivt kol för akvariebruk och så fyller man på med lika mycket sådant, får försöka komma på hur man får överdelen att sitta kvar bara, sen kan man ju använda Brita till vattenbyte för ett par mindre kar:D!

Någon föreslog på en annan tråd att kapa botten på en stor PET flaska och sedan lägga lite filtermaterial närmast halsen. Sedan fyller man det 2/3 av utrymmet med aktivt kol och justerar utflödet med kapsylen.
Det blir lite meckande att hälla vatten i denna hemmagjorda patron men det kan vara värt att prova.

Det fungerar nog med skulle jag tro även om det blir lite mera meckande som du säger, jag behöver inte använda kolfilter men tänkte testa då jag har en Britabringare stående i skåpet och en gammal patron:D

“Man kan bli besviken över resultatet när man prövar något nytt, men förblir hopplöst förlorad om man aldrig försöker”

Så rätt så och funkar min idé så behöver jag inte köpa nya patroner utan bara fylla på med nytt kol 1 ggr i månaden:D