Bottenfilter..

Hejogodafton alla…E det nån som kör med bottenfilter ? Har en ide om att ha det tillsammans med “Shrimpsoil”.Fördelar/nackdelar ?? :?

jo i körbärskaret kör jag med bottenfilter, men det är med vanlig akvariegrus 3-4mm. jäkligt smidigt då man slipper göra rent pumpen :mrgreen: däremot gör jag vattenbyte 2ggr i veckan på det. bara 30 liter däri så

De i asien brukar köra en kombination med Soil+bottenfilter+ytterfilter.
Fast vissa soil tror jag inte tål bottenfilter. Står det nåt om det i förpackningen?

Jag kan inte se några fördelar med bottenfilter…Har haft det i akvarie med fiskar innan och jag tyckte inte det var bra.

Det samlas ju en massa skräp och skit under filtret…
Detta innebär ju att vid en eventuell städning måste du ju ta ut allt…sten, sand växter osv.

Och ett vattenbyte ger ju ingen effekt…du får ju aldrig med någon skit…

Den är ju gömd i botten…:slight_smile:
Så ett vatten byte tar ju bara med det som finns i vattnet…

Men detta är min erfarenhet…så andra kan ju vara positiva till detta…

/ N

Beror på. Ett bottenfilter kan vara ruskigt effektivt och hålla i hur många år som helst eller ge olika problem, beroende på hur man kör det. Generellt trivs växter sällan med bottenfilter om man kör dem normalt, dvs man drar ner vatten genom bottensubstratet och pumpar upp det i ett rör. Det är även då man med tiden får problem med att botten kloggar igen. Kör man det tvärtom, dvs att man långsamt pumpar ned vatten under botten som sedan får tryckas upp genom den så är det en annan femma. Sådana filter kan hålla hur länge som helst och är grymt effektiva. Som Johnny påpekar är det även klokt att kolla om substratet pallar med konstant flöde.

Hilsen,

/P

CatsWhisker: det beror nog på dels hur man använder filtret och dels vad man har för fisk i karet. jag har 3st kar med fisk i och kör bottenfilter i 2st funkar ypperligt! har 3st kar med räkor i kör bottenfilter på ett med körsbär i. funkar åxå ypperligt! men hur man inte skulle få med nån skit ur vattnet när man byter i fiskkaren?? vist i räkkaret kör jag inte emd slammhävert av uppenbara själ :roll: men i fiskkaren kör jag med det och fy f****n va skit man suger upp vid vattenbyte :wink: :smiley: sen beror det ju som sagt på hur man matar och fisksort mm…

Hej å tack för svaret…Har liksom inte fått hem min beställning ännu,så jag vet inte,men om det INTE står nåt om detta på förpackningen skall det väl inte va nån fara… :?

Tack alla för era funderingar/svar om detta ! Min plan var att jag skulle “bottna” lite med mitt svarta grus,och sedan shrimp-soilen över gruset…Eventuellt ha kvar mitt billi filter oxå…

Hej å tack för svaret…Har liksom inte fått hem min beställning ännu,så jag vet inte,men om det INTE står nåt om detta på förpackningen skall det väl inte va nån fara… :?[/quote]

Om det inte står att man kan köra med bottenfilter så skulle jag inte våga göra det.
Shrimpsoil är ju helt enkelt bara bränd lera/jord. Så det finns en risk att den bryts ned i förtid. Du kan fråga Aquamoos ägaren om råd annars.

påsarna med shrimpsoil från Aquamoos är helt transparanta utan någon info alls, den soilen är också väldigt lätt att smula sönder så jag tror utan att ha testat att den tyvärr inte pallar i längden för bottenfilter. Men som Johnny skrev kolla med ägarna.Jag har även testat Fertisoilen som är mycket hårdare bränd och säkert gått bättre ihop med bottenfilter.

Lite svar till alla och Icefudge…

Okej jag förstår att det kan vara olika sätt att driva det på…
Men meningen med ett botten filter är väl ändå att man skall dra ner allt smuts under detta filter??

Och hur man kommer åt detta utan att riva ut allt har jag inte lyckats lösa :slight_smile:
Jag vet ju oxå att man med en hävert får ut hur mycket som helst…

Det var ju det jag menade…om man har ett botten filter så behöver man ju ingen hävert!!
För då är man ju tillbaka på mitt förra problem…fårstår inte ditt svar där.

Och om du tex har ett ytterfilter då flyttar du vattenmassorna med all skit…
Så om du har mycket skit i så prova på att röra runt i botten för att sedan byta vatten…
då tror jag att man får bäst effekt…

Sedan kan du ju prova att göra samma sak i ett kar med bottenfilter…

Får du samma effekt med jätteskitigt vatten ja…då har du ju ett problem…och min tes funkar…

Har du klart vatten att byta då har du all skit under bottenfiltret och…

Hur får du då ut det…???

Intressant diskussion dett:)
/N

CatsWhisker : har man fiskar i karet så bör man använda en slamhävert även om man har annat än bottenfilter då dom skitar ner bra mycke mer än räkor :wink: rengöra ett bottenfilter gör man bara 2ggr om året, men visst måste man plocka upp all sand över och runtom filtret och skölja den :oops: men det står jag gärna ut med då det är helt underhållsfritt i övrigt :smiley: annars kan man ju köra en kompromiss och ha ett litet bottenfilter och ett inne/ytterfilter åxå :mrgreen:

Min erfarenhet av bottenfilter.

Jag kör med bottenfilter i mina akvarier som innehåller både räkor och fiskar. Akvarierna är på 150 liter och 4 st till antalet. Två av dessa filter har gått i 4-5 år och jag tycker att de fungerar perfekt och i princip underhållsfritt. Jag har faktiskt aldrig lyft upp dessa. Nån gång har jag kopplat ur pumpen för att rensa den och röret mellan pump och filtret.

Jag ser bottenfilter mer som ett biologiskt filter än mekanisk. Sanden utgör grogrunden för biomassan (“skiten”). Själva bottengallret är enbart en hjälpmedel att hålla upp sanden och låta vattnet strömma fritt i hela filterarean. Vattnet strömmar genom sandens biomassa och renas från överflödiga näringsämnen. Så jag anser att skiten är guld :D.

Givetvis behöver biomassan minskas med tiden. Det ända jag gör är att använda hävert och suger upp den som finns i sanden. När detta görs blir det mer vatten som går genom sanden och därmed blir det mera strömt, vilket bidrar till att pumpen drar ur en del av den “skit” som finns undertill.
“Skiten” går ut i karet och sugs upp i filtret igen och detta bygger upp bakterierfloran snabbare. Att rengöra ett filter helt och hållet gör att den biologiska reningen i filtret stannar av och måste byggas upp igen.

Trodde att jag skulle göra ett kort inlägg, men men…

/Raeker

När jag gör rent ett botten filter så sköljer jag bara sanden som ligger på filtret och runtom det, sen lägger jag på gammal osköljd sand från andra änden av karet på filtret. på så sätt behåller jag merparten av bakteriefloran :wink: har alltid funkat bra utan att få några nitrit problem i mina kar :slight_smile: men ditt sätt låter rätt bra med Raeker

Jag använder även hävert till att rengöra bottenfilter i räkkaren.
Sedan får man håva upp småräkor från hinken med skitvattnet i 2 dagar :mrgreen:

:lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: japp, det känner man igen…

Som jag skrev ovan, meningen med bottenfilter beror på vilket syfte man har. Att köra bottenfilter som skitsamlare (mekanisk filtrering) gör jag inte längre. För mig har det lett till problem i en eller annan form, förr eller senare. Att däremot köra bottenfilter som biologisk filtrering, och långsamt pumpa ned vatten under filtret är en helt annan sak. Enkelt att sätta ett förfilter på nedblåset, och så fastnar skiten där. Klockren filtrering och det funkar hur länge som helst.

Rota runt mycket i botten ska man helst undvika helt, enligt mig. Brukar ge finfina algodlingar.

Hilsen,

/Patrik

Hej igen åh igen…så många olika sätt att se detta på…
det kan ju vara min inställning som det är fel på…:slight_smile:
Jag har inte tänkt på det som raeker säger att det kan vara ett biologiskt filter utan min inställlning har varit mekanisk…och därav har jag dåliga erfarenheter…

Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig…

Kanske jag provar igen…vem vet…?? Om jag provar igen ska ni banne mig få veta hur det går:) :slight_smile:

Hoppas skreakalle fått lite olika svar och funderingar så att han kan bilda sig sin egen uppfattning och ge sig in i denna fruktansvärt häftiga diskussion…:slight_smile:

/N

:shock: :shock: Helt förvirrad… :lol: …Mjae tror jag håller mej till mina “Billi” filter istället !!! Shrimp-soilen ser väldans smått å “dammigt” ut.Tror jag får problem om jag kör med bottenfilter.Är ferti-soilen större ?

Köpte två förpackningar av Rene på Aquamoos,beställde i Torsdags,de kom idag !
Snabbt marscherat tycker jag !(iofs det e de ju kända för,Tyskarna allså !!)

hahaha. just därför jag inte använder slamhävert i räkkaret :wink: