Blodmask?

Är hyfsat säker på att jag fått blodmask i akvariet vilket inte är så kul. Såg en svart tetra med svullet anus och röda trådar som stack ut. Efter ett antal dagars jakt fick jag äntligen tag på stackaren (under jakten fick den dock diverse öknamn)

Avlivade fisken och drog med pincett ut vad jag antar är blodmaskar (Camalanus cotti), men jag vill gärna få detta bekräftat. Bifogar bild. Nu är planen att köpa in Sera Nematol och medicinera. Någon som testat och kan sätta betyg på den kuren?

Typiskt, jag har ju flyttat runt snäckor en del mellan karen så allt kan vara smittat. :frowning: Vet någon om dessa kan smitta via räkor och snäckor? Antar att äggen kan smitta via det mesta. Överlever de i kar utan fisk?

Japp det är den masken ja, jag fick med det med några guppyhannar som är döda nu men jag medicinerade karet med Sera Nematol.
Dessa maskar förökar sej ju inne i fisken och vad jag vet så smittar det då askarna råkar släppa och nästa fisk äter upp den.

Tack för bekräftelsen. Nu gäller det att se om det spritt sig. :frowning:

Någon som vet hur Sera Nematol påverkar snäckor och räkor? Sera lovar död och förintelse men i praktiken så brukar det ju vara lite annorlunda i vart fall.

Jag har ju testad den med påföljd att mina guppys blev sjuka av medicinen, de tål inte Sera Nematol så var försiktig med den här medicinen jag vet ju inte hur pass känsliga tetror är kontra guppys så en varning är på plats.

Snäckorna verkar inte påverkas av Sera Nematol dom glider omkring som vanligt i det behandlade karet, räkor har jag inga i det karet, men de är ju mycket känsligare än fiskar.

Innan medicineringen var det inget fel på mina nya blå filigranhannar de var pigga och alerta, men dagen efter hängde en av dem, den är nu död och nästa hänger i ena hörnet på samma sett, har plockat upp honom och stoppat ner honom i en egen burk, jag har även hittat flera döda guppyhonor i samma kar:(!

Jag gjorde akut vattenbyte med 80% så jag får se hur det går med resten som inte är påverkade, hade jag vetat detta så hade jag aldrig köpt den här medicinen och hällt i i karet hos mina guppyn, det var en annan guppyhanne i samma kar som hade den här masken.

Ajdå, beklagar. Jag får börja med det karet som jag vet är i farozonen och se hur invånarna där reagerar, lite amanos och några få körsär. Är inte katastrof med det mesta i det, “bara” vanligt sällskapsakvarium men jag vill ju rädda så mycket som det går. Läst att om fisken har mycket mask så kan de dö av att all mask dör samtidigt så blir det en chock för magen med all främmande vävnad! Kan vara det dina drabbas av?

Vore värre om det dessutom är i mitt akvarie med alla tiger och blue jelly-räkor. :frowning:

Sedan vet man väl om ett halvår om man fick väck det eller ej. :frowning:

Skadar dessa maskar också räkor??? :?::scratch:

Har sett lite olika ute på nätet, vissa säger att de kan mellanlanda i räkor och sniglar men att de måste få tillgång till fisk inom någon generation eller två.

Dessa guppyn var inte smittade de var fullt friska, men då det gått en hanne med blodmask i karet innan så ville jag medicinera för att få bort eventuell mask efter honom, nu gick inte det utan de flesta av guppyna strök med av medicinen då jag inte visste att de skulle reagera så hårt på den. Även tetror är känsliga för den här medicinen vet jag nu så var försiktig med medicineringen då medicinen är stark.

Jag har flaskan kvar den är nästan full men kommer inte att chansa och använda den igen, möjligen så kommer jag att testa några guppyn med halv dos för att se om det går.

Gud she lov att jag inte hade i medicinen hos mina Endlers Blue Star men nu vet jag vad som händer!!!

Ush, trist att höra, jag borde få medicinen hem senare i veckan. Får se hur det går då. Just nu så hittade jag dock ett platy-yngel med två stora maskar i sig i mitt andra kar. Så nu är alla fiskar smittade får jag anta. :frowning:

Läste i beskrivnigen för medicinen att malar, botior och ryggradslösa djur inte tål medicinen. I andra akvariet har jag främst malar, räkor och snäckor. yay… (och lite rasboror)

Lider med dig, hoppas att alla klara sig utom masken

Här mår snäckorna finfint efter medicineringen har postisar i karet, men guppyna har inte repat sej de som är kvar, jag har skrivit en varning för denna medicin på SGS för nästan alla har gått åt och de få som lever än är defentivt långt i från bra tror inte dom klarar sej:(
Sera Nematol kan jag verkligen inte rekommendera till små fiskar!

Du hade inga räkor i det karet?

Har dumpat mina blue jelly som inte dög för avel i mitt större kar där det inte är så mycket räkor. Så får de agera piloter för medicinen. Överlever de får de mixa sig med de få körsbären som går där som tack.

Har inga räkor där just nu men det kommer att bli så för måste ha en städpatrull i karet förutom postisarna, men snäckorna dog då inte av medicinen i alla fall dom förblev helt opåverkade.

Bytte 80% vatten när jag upptäckte att guppyna inte mådde bra alls av medicinen men de som mådde dåligt har alla dött i alla fall då dom hade medicinen kvar i kroppen.

Beklagar. :frowning:

Svårt val, kikade på mina firrar igår och jag ser inga tecken på blodmask i karet där jag hittade det först, annat än att jag tycker några tetror verkar väldigt passiva.

I det mindre karet med räkor osv så ser man små spröt sticka ur några av platyynglen, verkar nästan som att maskarna är så stora för ynglen att de inte ryms i magen på dem ens.

Dom här maskarna är inget kul att få in i karet, jag hade bara 1 guppy som visade sej ha dessa maskar en hanne jag hade kvar av 2 hade 2 från början men en dog troligen av masken, därför bestämde jag mej att medicinera med denna medicin med påföljd att nästan alla guppyn dog:(

Jag tror bestämt att mindre fiskar är mycket känsligare för medicinen än stora då det faktiskt är en mycket stark medicin.

Jepp, jag får rapportera hur det går för mig. Sega är ju att det blir flera månaders väntan för att se om man fick bort skiten med. :frowning:

Det går garanterat bort men frågan är ju om fiskarna går bort med, jag kan ju testa på några av mina viltfärgade körsbär om jag lyckas få upp dem.
Jag tror man kan sprida masken via håvar om man inte kokar dem innan man stoppar ner dem i ett annat kar, men så kan ju även fler olika fiskar från odlarna ha det från början, man får ju inte masken bara så där.

Ja det verkar som att det kan spridas lätt via håvarna. Jag råkade smitta nu genom att jag gjorde om ett litet kar och därmed flyttade runt yngel som visade sig vara smittade.

Skall försöka ta reda på hur länge skiten kan överleva i kar utan fisk utan där det bara är räkor och snäckor.

Gör det, jag tror inte att de klarar sej utan värddjur någon längre tid och jag tror också att de är artbundna dessa lever i fiskar.