Då Gbg klorerar mitt kranvatten och jag fick (ett lågt) utslag på mitt vattenprov igår funderar jag på hur man kan ta bort detta för att bättra på vattenkvalitet och främja bakterietillväxten. Såg att man kan använda askorbinsyra (C-vitamin)
Källa: http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster/Dricksvatten/For-dig-som-soker-information/Klorering-av-vatten/
för att neutralisera kloret. Fast doserna man ska använda var löjligt låga. Nästan garanti att man överdoserar.
Fast hellre för mycketr c-vitamin i akvariet än klor… eller? :scratch:
Tror ni att man kan mata räkorna med c-vitami-rika grönsaker (typ röd paprika och nypon) för att på så sätt se till att det kommer ut c-vitamin i akvariet? Eller är mitt kemiska tänk lite långsökt där?
Kanske bättre att hälla ner en knivsudd c-vitamin och hoppas på det bästa?
Det är faktiskt inget problem med Göteborgsvattnet och det lilla de har i är så lite, när jag gör vattenbyten i mina kar så använder jag enbart kallvatten, men jag spolar först en stund sen häller jag upp vatten i ett glas som jag först luktar på, luktar det kemikalier så väntar jag med vattenbytet tills den dag det inte luktar om vattnet.
Det dom gjort med vattnet här är att de har höjt Ph-värdet i vattnet till nära Ph 8 för att skydda rören.
Sen kan det även finnas gamla kopparrör i husen och det är mindre bra.
Jo, ibland känner jag lukten av klor när jag spolar vatten. Fast den mänskliga näsan är känsligare än de bästa mätinstrument som finns för klor, så bara för att det luktar klor betyder det ju inte att det är “höga” värden.
Och gp (göteborgsposten för er som inte har koll på lokal förkortningar) har ju skrivit om att vattenkvaliteten kan bli lite sämre (vattenverken använder mer klor) när det har regnat mycket.
Din feedback uppskattas. Då får jag hoppas att soilen gör sitt jobb och sänker Ph-värdet.
Bara för att vi inte kan lukta oss till klor betyder det inte att det inte finns där
Klor ska helst inte vara i vattnet alls. Kolfiltrera ditt vatten så tackar dina räkor dig :thumbs:
Nej men det är ändå mindre när det inte luktar och mer när det luktar, sen är det olika i olika delar av vårt avlånga land med, Göteborg har bra vatten och här i Sverige har vi betydligt bättre kvalitet på dricksvattnet överlag än t.ex. Tyskland har:)
Det funkar bättre att ta vatten när det inte luktar det har jag även egen erfarenhet av och då bara kallvatten, om man nu vill ha bort allt så kan man köpa ett kolfilter och köra vattnet igenom.
Men om du läser i länken ovan så står det att kloraminer inte luktar. Så, luktar man på sitt vatten och det inte luktar klor, så kan man ändå inte vara säker på om det finns kloraminer eller inte. Menar du att vattenverken i Göteborg inte tillsätter kloraminer?
Bra och bra. Visst är vårt vatten bra att dricka, men det betyder ju inte att vattenlevande djur trivs i det
Det jag menar är att i andra länder får dom hålla på och rena vattnet till sina räkor då det inte är så rent som vårat vatten och de också har mycket mera kemikalier i vattnet och ja men kan känna på lukten om det finns kemikalier i vattnet ja:)
Jag har inte sagt att det är fritt från klor, jag har bara sagt att det varierar hur mycket det finns vissa dagar mer vissa dagar mindre, om du inte kan känna lukten av kloret så bör du ha dåligt luktsinne min vän.
Sen skrev jag att vi har väldigt lite kemikalier än många andra länder som t.ex. Tyskland och det stämmer faktiskt, sen finns det ävben skilnader i Sverige, vissa kommuner har mer vissa mindre även om alla har lite om man ser till vad andra länder har, jag skrev också om att de har höjt Ph värdet här för att skydda rören så du gjorde en upprepning bara:)
Klor, när det är bundet luktar inte. Det du tänker på är fritt klor, och det kan du känna lukten av. Klor, i form av kloramin är bundet, och det kan vi människor inte känna lukten av.
Jag vet mycket väl om att andra länder har sämre vatten än oss, men det var inte frågan.
Jag tycker inte att jag upprepade det du skrev. Jag ville förtydliga att Göteborgs vatten möjligtvis innehåller kloraminer. Nu har jag länkat tillräckligt, och om du väljer att inte tro på länkarna, så får du gärna ha din åsikt
Jag vet att en del som är på Plantswap och bor i Gbg säger att de har bra vatten så frågan är om mängden kloramin är lönt att neutralisera eller om den lilla mängden är skadlig för räkor.
Jag skall visa några där den så får vi se vad svaret blir. (har några kemikunniga där med)
Det spelar nog inte så stor roll vad de kemikunniga säger. Mig veterligen finns det inga undersökningar vad gäller toleransnivån mot klor för vattenlevande djur så som tex räkor. Och även om fisken/räkan överlever en viss klorhalt, och kanske till och med ynglar av sig, så betyder det inte att det är en optimal miljö vi erbjuder dem när vi samtidigt har klor i systemet. Just därför så tenderar diskussionen att bli mer religion än vetenskap. Och när det inte längre är vetenskap så är det upp till var och en att göra som man känner för. Har det funkat för Peckoltia så är det ju bra. Har det funkat för andra Göteborgare så är det jättebra. :thumbs:
Min åsikt är att klor och vissa andra skadliga ämnen ska hållas borta från vattenlevande djur. Och eftersom ett kolfilter inte kostar skjortan så är det en billig försäkring mot ämnen som då och då tillsätts av våra vattenverk.
Askorbinsyra neutraliserar. Kol binder kloret.
Skillnaden är följande:
Använder du askorbinsyra så har du fortfarande klor i vattnet, men det är nu bundet och inte lika farligt som icke-neutraliserat klor. Det samma gäller andra vattenberedningsmedel, som tex Easy Life ffm.
Å andra sidan, kolfiltrerar du så “plockar” du bort kloret helt.
Askorbinsyra kostar inte mycket och det är bara att putsa i lite. Å andra sidan behövs det väldigt lite, så “risken” är att man överdoserar. Jag har ingen koll på hur en sådan överdos påverkar vattenliv.
Kolfiltrering kan väl uppfattas som meckigare men å andra sidan är det betydligt effektivare, just pga att kloret tas bort helt.
I båda fallen handlar det om aktivt kol. Båda går lika bra. Det viktiga här är den tid vattnet har på sig att passera kolkolonnen. Det ska helst gå sakta. Dessutom spelar temperaturen roll.
Har man ett kolfilter, tex sådana som sitter som förfilter till RO-system så passerar ju vattnet endast en gång, men här går det sakta, så kloret hinner bindas. Kör man kolfiltrering i ett ytterfilter så passerar vattnet flera gånger, och även här binds kloret, även om flödet genom ett ytterfilter är högre.
Kloramin används inte i dricksvattenberedningen i Göteborg, det som används är en kondenserad form av klorgas/klordioxid men sannolikt 2013/2014 kommer vattenverken gå över till hypoklorit/klordioxid, för 1år sen fanns inga planer på att gå över till kloramin.
Informationen kommer från Göteborg vatten, produktion.
Vattenverket i Göteborg borde väl ändå redovisa sådant. Får man fråga hur du isåfall har tagit reda på det du påstår.
Jag menar inte att du har fel, jag kan ju inte svära på att det är kloraminer som tillsätts i just den kommunen. Är bara nyfiken av mig