Hej!
Jag har ett nanokar med CR/CB, de flesta är S och S+ men även några SS. Nu tänkte jag köpa lite fler SS till samma kar. Mig gör det inget att de blandas eftersom jag bara har dem för mitt eget nöjes skull, men det vore kul att höra hur ni andra resonerar:
Blandar ni graderingar eller håller ni dem i separata kar? Är en SS som kommer från ett blandat kar “sämre” än från em renare stam?
Jenmy
Jag blandar. För att öka genurvalet, för att få bättre färger i S-graderade, för att stoppa in gener i tombolan och se vad som kommer ut
Å andra sidan så sorterar jag också.
Tackar för svar! Tycker att det låter väldigt vettigt. 
S graderingarna säger ju nästan ingen ting om det viktigaste nämligen färg intensitet och att alla delar av räkan är färgade.Så det så det spelar ingen roll om du blandar olika grader så länge dom kommer från bra färgade stammar.
Aha, jag utgick från att de inte räknades som S/SS-graderade längre om de har transparenta partier. Jag har fått ett par sådana och de har fått flytta över till sonens gott-och-blandat-akvarium.
Det är nog många som ser det på det sättet…men var drar man gränsen ,det blir ganska subjektivt.
Fast jag tycker nästan att det är det enklaste sättet: transparenta partier = flytta till alltiallo-akvariet. Annars blir det som du säger en knepig gränsdragning med hur mycket transparens som är ok.
Jag tänkte mera allmänt ang. färgkvalitet/intensitet i förhållande till S-gradering.Naturligtvis ska man ta bort exemplar
som har tydliga transparenta partier om man vill bibehålla en hyfsad stamm.