Denna räka är köpt som blå räka. är det någon som vet det latinska namnet på denna räka.
Den går med rom nu och är blåare i vanliga fall!!
Den påminner om mina blå räkor, köpta som Caridina babaulti blue.
Importerade från Singapore, vet dock inte om dom är vildfångade eller ej.
Inte är jag bergis på att det är babaulti heller.
Tittar man på foton på nätet så ser man flera foton där Neocardina var blue ser ganska exakt likadana ut som foton på babaulti blå …
Därför jar jag nu precis påbörjat ett experiment.
Jag har satt en Blue Pearl hona tillsammans med en “blå räk-hane”.
Dom får gå ihop resten av livet.
Om det blir avkomma, då är mina räkor Neocardina var blue och inte babaulti för babaulti kan inte korsas med Blue Pearl. Vi får se.
Tillbaks till mina blå räkor.
Mina honor verkar inte vara parningsvilliga förrän dom är vuxna och minst 2 centimeter.
När honorna blir parningsvilliga slår dom över i så mörkt blått att dom nästan blir svarta, och dom ser väldigt blanka ut också. Sen är dom så där blå så länge dom har ägg under magen och ljusnar och går över mer mot brunt, men fortfarande relativt mörka jämfört med unga räkor.
Utav mina ursprungliga räkor finns nu 2 honor kvar. Resten är födda här, ur den enda kull som blev av alla 40 (!) st som köptes i augusti.
En av de ursprungliga honorna gick med ägg och släppte dom för nån vecka sen, har sett ett enda yngel på sisådär 3 mm men det kan ju finnas fler.
Sen var det dags för parning igen för henne, men hon dog under parningslekarna. Hon var nog inte bra, när hanarna fick tag i henne så slog dom henne till botten och hon bara låg där långa stunder innan hon kvicknade till och simmade undan. Dagen efter var hon död…
Nu är det de 2 sista ursprungliga honorna som är mörkblå, dom har haft ägg under magen men undrar om dom inte släppt dom de sista dagarna för nu ser jag inga ägg. I och för sig så håller dom mörkblå räkorna sig undan och kommer sällan fram ur snårskogen så det är lite svårt att säga.
Kan inte se några dödsfall bland dom räkor som fötts här i den enda kullen, så jag hoppas dom är mer livskraftiga än importerna var. De första honorna börjar bli i storlek för att snart var parningsdugliga. Med lite tur så överlever kolonin ett tag till.
Tackar för svaret!
Det stämmer nog som du säger, där jag köpte dom sa försäljaren att dom nog hette babaulti.
Av dom tio som jag köpte lever bara fyra nu men en hona fick yngel för ca fem veckor sen ( 37 st har jag sett).
För en vecka sen såg jag att hon gick med rom igen så hon verkar vara riktigt produktiv, får hoppas att hon klarar sig och föder fram denna kull också. Räkorna från första kullen är ca 1 cm nu och väldigt aktiva.
// Daniel
Du och jag kanske ska byta räkor nån gång till våren, för att få in “nytt” blod i våra stammar
Och hoppas att det är samma sort. Men babaulti ska inte korsa sig med nåt annat vad jag förstår.
Det tycker jag att vi kan göra, det skadar ju inte att få lite nytt blod i våra stammar.
//Daniel
Nu har några honor från första kullen som föddes hos mig fått äggfläckar, ska bli roligt att se hur det går för dom.
Den sista av mina inköpta räkor har nu dött, men dom hann att få +150st räklingar som nu simmar pigga & glada
i karet.
Jag är inne på den generation som fötts här men det syns inga äggfläckar på de 3 räkor som jag är säker på är honor.
Suck…
Jag har sett 4 st på samma gång som har äggfläckar kan finnas fler!
Igår kväll såg jag en hona med ägg men nu har hon gömt sig nånstans.
Hoppas det går vägen för henne så det blir lite fler.
Visserligen är det fredagen den 13:e men det känns lite som en turdag.
Nu har jag plötlsligen 6 blå honor med ägg under magen och ett par till med stora äggfläckar i nacken.
Var inte ens säker på att jag hade mer än 3 honor…
Egentligen hade jag tänkt göra om hela det där karet, byta grus m m, men nu törs jag inte röra det alls
Grattis! Då blir det nog många yngel i karet snart.
Hoppas allt går vägen.
Grattis grattis!
Går oxå i väntans tider.
Nu har andra generationen av dom blå börjat yngla av sig, det kryllar av 2mm yngel i mossan